Seagull aan de praat

Bij De Noord hoort een oude buitenboordmotor, merk Seagull, type 102 long shaft. De motor is in het voorjaar van 2004 geheel gereviseerd. Helaas was de benzinetank niet meer te redden, drie tot vijf jaar niet lopen en niet gebruikt worden was iets te veel van het goede. De Seagull zelf loopt echter weer als een zonnetje na de opknapbeurt. Zoals te zien is op de foto.

En het blijft toch geweldig om eerst een touwtje om je motor te moeten binden om ‘m te kunnen starten. Dus niet het zelf oprollende snoer, waarmee huidige buitenboordmotoren zijn uitgerust, maar een stuk touw met een knoop aan de ene kant en een houten klos aan de andere kant. De motor is ook ideaal op te bergen tijdens het zeilen, simpelweg optillen en op de achterkikker vastzetten. Geen enkele remming tijdens het zeilen door de motor. Helaas is de ophanging stuk gegaan in het weekend voordat we gingen zeilen in Friesland. Dat wordt dus eerst weer repareren. Klik hier voor meer fotos. Voor mensen die zelf hun oude Seagull aan de praat willen krijgen, of reserve onderdelen oid nodig hebben, hier een tweetal nuttige links: British Seagull Outboard Motors Dit is de site van het bedrijf dat nog steeds reserve onderdelen en handboeken levert.

Saving Old Seagulls Deze site bevat o.a. een uitgebriede FAQ met veel voorkomende problemen. Ook kun je hier oude opgeknapte Seagulls bestellen. Daarnaast leuke fotos van wedstrijden met Seagulls in o.a. Nieuw Zeeland. Je kunt op deze site ook uitzoeken welk type Seagull motor je bezit, zorg wel dat je het ID-nummer bij de hand hebt. Op de site leggen ze uit waar je het kan vinden.

11 thoughts on “Seagull aan de praat”

  1. Hallo,

    Mijn Seagull heeft het net begeven, de drijfstang aan gort en de krukas dus ook beschadigd. Ik bied onderdelen los te koop aan want ik denk dat deze onderdelen duurder zullen zijn dan de motor waard is.
    Het is een iets zwaardere dan op jou foto’s. THCL 896D4
    Het tankje doet het nog prima, wel veel deukjes maar dat siert 🙂

    Groeten,

    Allard

    Like

  2. Oorspronkelijk was het 10:1. Ik gebruik zelf nu ongeveer 30:1. Kwestie van proberen, minder olie betekent makkelijker starten.
    Daarnaast hangt het af van het type Seagull dat je hebt, hoe ouder hoe meer olie.
    Hier kun je bepalen welk type Seagull je hebt (a.d.h.v. je ID nummer):

    http://www.saving-old-seagulls.co.uk/i__d__your_seagull.htm

    Overige nuttige info kun je hier vinden:

    http://www.saving-old-seagulls.co.uk/
    http://www.britishseagull.co.uk/technicaltips.php

    Like

  3. De vlotter sluit de benzine toevoer niet goed af waardoor er steeds wat benzine uit de vlotterhuis lekt. Soms helpt het door de vlotterhuis iets te draaien. Hoe los ik dit probleem op

    Piet

    Like

  4. haha krispijn, leuke blog, was net aan het zoeken naar info of ik ergens nog orignele onderdelen voor een seagull te krijgen zijn, en de eerste hit is op jouw blog.

    Like

  5. Hallo ik ben koen en ben 13 haar oud en heb bij mijn werk een oude seagull verdient hij lag al tien jaar op zolder en hij is bij a 60 jaar oud ik heb hem samen met mijn vader opgeknapt en hij loopt als een zonnetje. Alleen ik heb nog een klem nodig om hem aan mijn boot te hangen. Het is een 5 pk

    Like

    1. Hallo Koentje,

      Kijk eens op http://www.saving-old-seagulls.co.uk/
      Daar verkopen ze nog bijna alle reserve onderdelen. En anders weten ze wel waar je het kan krijgen. In Nederland zou ik zo snel geen adressen voor reparatie van Seagulls weten, maar je kan het proberen bij een rijwielhandel. Bij mij zit er bv ook een bougie van een brommer op, omdat de oorspronkelijk bougie stuk was.

      Succes!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s