Bij De Noord hoort een oude buitenboordmotor, merk Seagull, type 102 long shaft. De motor is in het voorjaar van 2004 geheel gereviseerd. Helaas was de benzinetank niet meer te redden, drie tot vijf jaar niet lopen en niet gebruikt worden was iets te veel van het goede. De Seagull zelf loopt echter weer als een zonnetje na de opknapbeurt. Zoals te zien is op de foto.
En het blijft toch geweldig om eerst een touwtje om je motor te moeten binden om ‘m te kunnen starten. Dus niet het zelf oprollende snoer, waarmee huidige buitenboordmotoren zijn uitgerust, maar een stuk touw met een knoop aan de ene kant en een houten klos aan de andere kant. De motor is ook ideaal op te bergen tijdens het zeilen, simpelweg optillen en op de achterkikker vastzetten. Geen enkele remming tijdens het zeilen door de motor. Helaas is de ophanging stuk gegaan in het weekend voordat we gingen zeilen in Friesland. Dat wordt dus eerst weer repareren. Klik hier voor meer fotos. Voor mensen die zelf hun oude Seagull aan de praat willen krijgen, of reserve onderdelen oid nodig hebben, hier een tweetal nuttige links: British Seagull Outboard Motors Dit is de site van het bedrijf dat nog steeds reserve onderdelen en handboeken levert.
Saving Old Seagulls Deze site bevat o.a. een uitgebriede FAQ met veel voorkomende problemen. Ook kun je hier oude opgeknapte Seagulls bestellen. Daarnaast leuke fotos van wedstrijden met Seagulls in o.a. Nieuw Zeeland. Je kunt op deze site ook uitzoeken welk type Seagull motor je bezit, zorg wel dat je het ID-nummer bij de hand hebt. Op de site leggen ze uit waar je het kan vinden.
Plaats een reactie