Winterstalling De Noord

Dit weekend was het laatste boottochtje van het jaar. De Noord moest zaterdag van Akkrum naar Heerenveen voor de winterstalling en het groot onderhoud. Bij Tusken de Marren hebben we eerst de boot volledig gestript:

  • Mast gestreken;
  • verstaging verwijdert, gemerkt en weggeborgen;
  • gangboordkastjes, vooronder en achteronder leeggehaald;
  • de hijsen verwijdert.

Daarna zijn Minke en ik met de boot naar Heerenveen gevaren, terwijl Eef met de auto vooruit is gereden. Onderweg heeft Minke alle gangboordkastjes losgeschroefd, zodat de spanten deze winter vervangen kunnen worden. Na een uurtje varen en een aantal keer akelig dicht langs de kant gevaren te hebben (schroeven en sturen gaan slecht samen…), kwamen we in Heerenveen aan. Daar is het hout van de kastjes en het gereedschap in de auto geladen. De boot was daarna wel heel erg leeg om te zien.

Met de laatste lichting spullen in de auto was er nog net plek voor drie mensen in de auto. De houten delen van de kastjes en de zwabber staken tussen de voorstoelen door, maar met een beetje manouvreren kon er weer geschakeld worden. Nu thuis nog plek vinden om alle zeilspullen tot het voorjaar netjes op te slaan.

Nu is het wachten geblazen, wachten tot ik zelf aan het werk kan aan de boot en wachten op het nieuwe zeilseizoen. Tot die tijd wordt het film & spelletjes.

De eerste twee dagen van het winterseizoen in ieder geval vast gebruikt om de fotos van dit jaar te fatsoeneren op mijn site. Met dank aan JAlbum staan ze er nu als slideshow op. Nu nog mijn site aanpassen zodat de fotopaginas ook weer vanaf mijn site te bereiken zijn. Dat wordt werk voor later.

Update 2008: Inmiddels zijn alle fotos verplaatst naar mijn Flickr-account.

0 gedachten over “Winterstalling De Noord”

  1. Beste Krispijn,

    Sedert één maand ben ik in het bezit geraakt van de Pampus 112 , bouwjaar 1941. Het is een teak Pampus. De boot is gedurende 1961 in handen van één familie te Amsterdam geweest. Zij heeft gedurende 8 jaar op het droge gelegen op een werf in het Amsterdamse bos te Amsterdam, alwaar ik woon en waar klaarblijkelijk niemand naar haar heeft omgekeken. Nu dan ben ik de, alsmaar glunderende, apetrotse bezitter van een boot die al zo veel geschiedenis heeft meegemaakt….., en nog even zovele hoopt mee te maken.
    Ik heb de boot vorige week ondergebracht in een winkel waar ik boven woon. Het was een flinke vertoning de boot de straat en vervolgens de winkel, waarvan ik de gevel demontabel heb gemaakt, in te rijden. Zo kan ik bij wijze van spreken dag en nacht aan de boot werke !
    De boot is voor wat de romp betreft in goede conditie(teakhout is een vette houtsoort en blijft daardoor in goede conditie. Verder vertoond de romp geen krimp.), maar het dek, een flink aantal spantjes, de kielbalk en de kiel moeten een grondige renovatie ondergaan. Ook moet de lak van de romp geheel verwijderd worden en van nieuw worden voorzien. Enfin, zoals je zult begrijpen wordt dit een zeer ingrijpende klus. Alvorens de renovatie te starten orienteer ik mij grondig middels het Net en ben zo o.a. bij de Pampusclub, de KNWV, jachtbouw Boelsma te Sneek én op jou site beland. Met name de bezoekjes aan jachtwerf Boelsma (specialist op het gebied van renovatie, nieuwbouw en onderhoud van Pampussen) hebben mij reeds de nodige inzichten verschaft. Zijnde geboren Fries(omgeving Sneek) zijn de ritjes naar het Heitelân dan ook een waar genoegen. Kan ik tenminste iedere keer met sûkerbôle thuiskomen.
    Wel Krispijn ik zal jou ontwikkelingen m.b.t. jou Pampus op de voet volgen. Hoop dat de renovatie sucsesvol zal verlopen en dat zij jou evenveel plezier en genoegen zal verschaffen zoals bij mij. Mogelijk dat wij ook ervaringen kunnen uitwisselen. Jij weet inmiddels al waarvoor jij het doet, omdat jij immers de vaareigenschappen van jou boot al kent. Ik heb nog nooit in een Pampus gezeild. Mijn boot vraagt eerst de nodige inspanning, dewelke geen inspanning is, maar nu reeds groot genoegen met zich meebrengt. Eens hoop en verwacht ik dat zij mij, mogelijk meer dan ik bevroeden kan, rijkelijk zal belonen. Dan zal ik, glunderend op de wateren waar ik als kleine jongen zwom en speelde, ronddobberen in mijn eigen Pampus. Pampus, waarvan de naam dezelfde is als het verste stuk weideland zó dicht bij Heeg. Het stukje land van de boer waar ik het liefst vertoefde, te melken, te hooien en te spelen samen met mijn Vader.

    Met vriendelijke groet, Fritz Stremler

    Like

  2. Beste Frits,

    Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat er meer mensen zijn die zelf het onderhoudswerk voor hun rekening proberen te nemen. Jammer dat ik de boot niet naar binnen heb zien gaan door de voorgevel. Ik kan me voorstellen dat het bekijks getrokken heeft. Tijdens de autorit naar Friesland deze zomer trok de boot ook een hoop bekijks, vooral in de file bij Zwolle. Ik heb zelf niet het vereiste E-rijbewijs dus ik reed zelf achter de boot aan in mijn eigen auto, terwijl kennissen de boot achter de auto hadden hangen. Dat was wel een spannende rit, vooral omdat de spanbanden voor Gouda al stuk waren. Gelukkig had ik nog wat zware touwen bij me, maar prettig was anders.

    Het klinkt alsof er nog heel wat moet gebeuren aan je boot, dat gevoel ken ik. Vorig jaar heb ik het hele onderwaterschip kaal moeten krabben. Dat was een behoorlijke rotklus, maar na deze zomer kan ik vol overgave zeggen dat het de moeite zeker waard is geweest. Het trotse gevoel van booteigenaar zijn ken ik, dat ben je voorlopig ook niet kwijt (ik althans niet).

    Ik heb zelf ook enigzins bij de pampusclub en bij Boelsma rondgekeken en gevraagd, maar beide bleken een maatje te dure oplossingen te hebben voor mijn budget. Ik zal het toch moeten hebben van zelf doen. Daarnaast geef ik er zelf de voorkeur aan om de boot in ‘gewone’ lak te zetten, zodat het hout blijft ademen en natuurlijke krimp en groei behoud. Dat de boot via de naden water maakt, hoort er voor mij bij. Weet jij al of het epoxy of traditionele lak wordt?

    Voor het groot onderhoud heb ik een scheepstimmerman in Heerenveen gevonden, Piet Haarsma. Met mijn twee linkerhanden lijkt het me namelijk niet heel erg verstandig om zelf spanten te gaan zetten of de kiel te vervangen. Hij vroeg ook een redelijke prijs en gaf aan het een leuke klus te vinden. De andere twee bedrijven waar ik langs ben geweest deze zomer vonden het zetten van spanten maar een K**** klus.

    Hieronder de lijst van eigenaren van je boot, vanaf de bouw. Ik neem aan dat je ‘m al hebt (anders is het bij Boelsma op de site te vinden). Blijft de boot Rakker heten? Of heb je zelf een naam in gedachten?

    112 Bouwjaar 1941 Werf A.J. Markx & Zn. Woubrugge
    112 Stormvogel 1941-1943 J. Groeneveld Den Haag
    112 Stormvogel 1943-1944 J.M.J. Janssen Bussum
    112 Stormvogel 1944-1961 G. Lahn Amsrerdam
    112 Rakker 1961-1965 Chr. Nielsen Amsterdam
    112 Rakker 1965-1984 M. de Bruine Amsterdam
    112 Rakker 1985-?
    112 ? 2004-? F. Stremler Amsterdam

    Succes met het onderhoud aan je boot deze winter, ik hoor graag hoe het je vergaat. En natuurlijk tot op het water volgend seizoen!

    Met vriendelijke groet, Krispijn

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.