Antwoord Rabobank op uitzending Zembla

Geachte klant,

De Rabobank ontving een e-mail van u waarin u uw bezorgdheid uitte naar aanleiding van de TV-uitzending van Zembla op zondag 10 juni 2007. In die uitzending werd verslag gedaan over het investeringsbeleid van banken in onder meer controversiële wapens en milieuvervuilende projecten. Dat dit programma vragen bij u heeft opgeroepen over het duurzaamheidbeleid van de Rabobank kunnen we ons goed voorstellen. Graag licht ik u ons beleid toe.

De Rabobank behoort met 50.000 medewerkers tot de twintig grootste banken wereldwijd. Internationaal richt de Rabobank zich met name op de food & agri sectoren. Daarnaast is de bank ook – in mindere mate – actief in andere sectoren. Door onze grootte en onze aanwezigheid op alle continenten zijn we ons terdege bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vandaar dat de Rabobank al vele jaren Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hoog op de agenda heeft staan. Zo is er onder andere beleid ontwikkeld op het gebied van de wapenindustrie, mensenrechten, genetische modificatie, palmolie en visserij.

De focus ligt daarbij op het integreren van MVO in de financiële dienstverlening (kredietverlening, leasing en beleggingen) en de bewustwording van MVO bij medewerkers. Hoewel er al behoorlijke vorderingen zijn gemaakt, kenmerkt de integratie van MVO in de kern van onze business zich als een complex en soms weerbarstig proces dat lang duurt. Ook bewustwording bij medewerkers is een proces dat vele jaren in beslag neemt.

In het verleden opgebouwde relaties met bedrijven die zich bezig houden met, door de huidige maatschappelijke opinie als ontoelaatbaar ervaren activiteiten, kan de Rabobank niet altijd direct beëindigen, omdat de bank gehouden is aan contracten die aan financieringen verbonden zijn. Met bedrijven die controversiële, ontoelaatbare activiteiten verrichten, wordt uiteindelijk de klantrelatie verbroken.

In de praktijk blijkt echter ook dat vrijwel als onze klanten fatsoenlijke ondernemingen zijn, die er voor open staan om met de Rabobank in dialoog te treden hoe zij hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren. Wij zijn namelijk van mening dat door de dialoog meestal meer kan worden bereikt, dan dat wij ons terugtrekken uit een bedrijf of sector. Want volledige terugtrekking betekent géén invloed meer kunnen uitoefenen.

De Rabobank is niet verantwoordelijk voor het beleid en beslissingen van bedrijven, maar wel voor de klantrelatie met bedrijven die zij als klant kiest en de financieringen die zij aan hen verstrekt. Vanuit dit uitgangspunt worden (potentiële) klanten en financieringsaanvragen sinds 1 februari 2007 structureel op MVO-criteria beoordeeld. Deze MVO-beoordeling vormt een onderdeel van het integratieproces van MVO in onze kernactiviteiten en zal de komende tijd tot een volwassen activiteit dienen uit te groeien.

Kortom, de Rabobank is met haar financiële dienstverlening nu en de komende jaren in een verder veranderingsproces naar duurzaamheid. Dat de Rabobank met overtuiging en energie de goede weg bewandelt, tonen ook de vele groenfinancieringen van duurzame energietoepassingen (sinds 1995) en de recente introducties van nieuwe MVO-producten aan, zoals de Klimaathypotheek, de creditcard met klimaatcompensatie en clean tech funds. Tegelijkertijd zijn we er ons van bewust dat er voor ons nog veel te doen is.

Overigens erkent de Rabobank de rol die maatschappelijke organisaties spelen als de kritische ogen van de samenleving. We hechten belang aan de oprechte mening die zij over de Rabobank en onze klanten hebben. De dialoog met verschillende maatschappelijke organisaties scherpt ons vermogen om de juiste beslissingen te nemen op weg naar een bedrijfsvoering en financiële dienstverlening waar het MVO-denken volledig doorheen loopt. Zo hebben we in het afgelopen jaar met Milieudefensie meerdere malen verschillende initiatieven besproken die de Rabobank heeft ingezet en gaat starten op het gebied van duurzame energie en vermindering van CO2-uitstoot (o.a. de introductie van de Klimaathypotheek). En in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds hebben we een creditcard met klimaatcompensatie voor alle particuliere creditcardhouders geïntroduceerd.

Aan verduurzaming van onze bedrijfsvoering en financiële dienstverlening blijven we hard werken. Tot slot wat betreft de Zembla uitzending van 10 juni 2007: uiteraard trekken wij ons de daarin geuite kritiek aan. Concreet betekent dit, dat wij per bekritiseerde onderneming na zullen gaan of wij de financiering daarvan, respectievelijk de belegging daarin, zullen handhaven of niet. Zo niet, dan hebben wij de consequenties daarvan getrokken. Zo ja, dan zullen wij ook met redenen omkleed aangeven waarom wij met dat bedrijf als klant verder willen gaan.

Met vriendelijke groet,

Directeur MVO Rabobank Nederland

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.