Tesco wil CO2-label op producten

De Britse supermarktketen Tesco heeft plannen om haar CO2 uitstoot fors te verminderen met 50% in 2002, door de CO2 uitstoot van haar filialen te verkleinen. Daarnaast willen ze dat op de verpakking van alle producten de CO2 uitstoot vermeldt gaat worden (CO2-labelling).

Goed nieuws gezien vanuit het milieu, maar minder goed nieuws voor boeren in Afrika, zoals een ander BBC artikel laat zien. Deze hadden al te maken met zeer strikte eisen om de Europese markt op te komen en met de nadelige gevolgen van het EU-landbouwbeleid. Nu moeten ze ook aan CO2-labelling gaan doen, terwijl ze zelf nauwelijks CO2 uitstoot veroorzaken.

De grootste uitstoot broeikasgassen van groenten uit Afrika zit hem in het transport en daar heeft een Afrikaanse boer weinig invloed op, maar kunnen bedrijven als Tesco best eens wat meer letten op schonere vervoermiddelen in plaats van enkel op de prijs. Misschien het label in twee delen uiteen laten vallen: CO2-uitstoot bij de productie en CO2-uitstoot bij het transport? Of wordt het tijd om een boot te ontwikkelen op perslucht?

Bron: BBC NEWS | Business | Tesco boss unveils green pledges

0 gedachten over “Tesco wil CO2-label op producten”

  1. CO2-labelling: mee eens. Deze op een manier implementeren wat niet nadelig is voor derdewereld boeren: ook mee eens. Maar de laatste zin vind ik onzin. Een boot op perslucht is niet vanzelfsprekend CO2-neutraal; auto’s op perslucht zijn dat trouwens ook niet. Het hangt ervan af waar die perslucht vandaan komt. Het is technisch mogelijk om perslucht van ‘groene’ stroom te maken, maar dat wil niet zeggen dat persluchtaangedreven vervoer automatisch groen is. Het kan namelijk ook zo zijn dat ‘zwarte’ stroom (bv van kolencentrales) wordt gebruikt om de lucht samen te persen. Dan heb je weliswaar geen CO2 uit de uitlaat van de auto of boot, maar wel op een andere plaats een stroomcentrale die net zoveel CO2 (en andere schadelijke stoffen) ophoest als een auto op benzine/diesel of een boot op stookolie. Let dus goed op dat je niet teveel vertrouwen in zulke ‘toveroplossingen’ hebt. Dezelfde waarschuwing geldt ook voor waterstofvervoer. Je moet het systeem als geheel beschouwen.

    Like

  2. Terechte opmerking dat een boot op perslucht niet CO2-neutraal hoeft te zijn. Ik geloof zelf niet zo in toveroplossingen of wonderen. Doel was meer om aan te geven dat wat mij betreft luchtvaart en scheepvaart best een forse slag extra op duurzaamheid mogen gaan doen (zowel de bouwers van boten en vliegtuigen, als de transporteurs zelf).
    Beide zijn namelijk niet alleen verantwoordelijk voor CO2 uitstoot, maar ook voor andere vormen van luchtverontreiniging. (fijn stof, NOx & SO2).
    Schonere transportmiddelen kunnen daar wat aan doen, want ook de milieuproblematiek is nog steeds breder dan het broeikaseffect.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.