Schoner woon-werk vervoer

In de Volkskrant Banen van 18 december staat een interessant artikeI getiteld ‘Groene kilometers maken’. Helaas is de site van Volkskrantbanen niet echt goed doorzoekbaar op de redactionele stukken.

Kern van het stuk is het zoeken door leasemaatschappijen, bedrijfsleven en OV-bedrijven naar slimme oplossingen voor mobiliteit. Waarom in de file staan van het centrum van Utrecht naar het centrum van Amsterdam als het ook met de trein kan? Tot voor kort werden de treinkosten door veel werkgevers niet vergoed als de werknemer een lease-auto heeft. Het artikel laat zien dat daar langzaam aan verandering in komt. Een groeiend aantal leasemaatschappijen biedt mobiliteitsoplossingen aan in plaats van enkel lease-autos. Daarbij krijgt de leaserijder bijvoorbeeld een budget voor mobiliteit. Hij of zij kan vervolgens zelf bepalen hoe groot/duur de lease-auto wordt en hoeveel van het budget hij/zij liever inzet voor vervoer per trein, taxi of deelauto. De moeite waard, ook voor het bedrijfsleven, aangezien het mes aan meer kanten snijdt:

  • Vervoer wordt maatwerk,waarbij de werknemer zelf beslist wat het handigste vervoersmiddel is. In het eerder genoemde voorbeeld werkt de trein, maar als je van Wageningen naar Tiel wil kun je beter de auto nemen…
  • De uitstoot van stikstofoxides (NOx) en fijnstof door gebruikers neemt af, waardoor de Europese luchtkwaliteitsnormen makkelijker gehaald worden. Beide stoffen dragen sterk bij aan luchtverontreiniging op lokaal niveau en volgens het MNP is de bijdrage van verkeer aan de emissies van fijnstof en stikstofoxides behoorlijk (Bron: Emissies naar lucht per doelgroep, 2006, Milieu en Natuur Compendium).
  • De uitstoot van CO2 door gebruikers neemt af

Het artikel refereert voor de afname van emissies aan een rapport van CE Delft, uitgevoerd in opdracht van Mobility Mixx. Het rapport “Op weg naar groener zakenverkeer” is op de site van Mobility Mix te downloaden.

Er zijn meer leasebedrijven die soortegelijke constructies aanbieden, de NS is actief op de zakelijke markt en ook autodeelbedrijven (zoals Greenwheels en Connect Car) doen aan vlootbeheer en mobiliteitsoplossingen bieden. Hoewel ik laatst te horen kreeg dat je als zakelijk rijder niet aan kunt komen bij een klant in een GreenWheel. Dat lijkt me tijd voor een charme offensief, zoals ik meen Sylvia Toth, voormalig directeur vanTempo Team, dat deed voor kleine auto’s. Ik stel zelf verbaasde mensen vaak de vraag waarom ik ruim Euro 100 in de maand zou betalen voor een auto die als ik hem al gebruik ook meestal stil staat vanwege files. Zelf lees ik dan liever de krant in de trein en pak ik alleen voor de laatste kilometers een OV-fiets of GreenWheel, zeker binnen de randstad.

Bron: Groene kilometers maken, Volkskrantbanen, 18 december 2007.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.