Zero emission transport

De lokale luchtkwaliteit vormt in veel Nederlandse steden nog steeds een uitdaging. Hoewel het de komende jaren beter wordt is de verwachting van het MNP dat er ook na 2015 nog een beperkt aantal overschrijdingen van de grenswaarden voor fijn stof en voor stikdioxide zal voorkomen. De overschrijdingen zullen vooral optreden in de Randstad: langs de snelwegen rondom de grote steden en in de drukste straten in de grote steden.

Er zijn lokaal al veel initiatieven om de bijdrage aan de lokale luchtverontreiniging van transport verder terug te dringen, denk bv. aan de vrachttram van CityCargo in Amsterdam, de proef met elektrische vrachtwagens van TNT in Rotterdam en het initiatief van het Delftse Epyon, Eneco en QWIC om samen te investeren in snelle oplaadpunten voor elektrische voertuigen in steden. Nu nog alle autodeleebedrijven (zoals GreenWheels) zo ver krijgen dat ze ook elektrische auto’s gaan aanbieden. Veel van deze deelauto’s worden volgens mij gebruikt voor korte afstanden binnen de stad en ze hebben een vaste parkeerplaats die je van een aansluitpunt op het elektriciteitsnet zou moeten kunnen voorzien.

Een hele andere ontwikkeling om de luchtvervuilende emissies van transport in steden terug te dringen komt ook uit Nederland: de Hytruck, een vrachtwagen die rijdt op elektriciteit en waterstof. De enige emissie van het voertuig zelf is water. De ontwikkeling van de Hytruck is een samenwerking van o.a. drie Nederlandse bedrijven: Boudesteijn Groep, Nedstack Fuel Cell Technology B.V. en e-Traction.

Hoewel er op dit moment enkel een prototype is (zie onderstaand filmpje), heeft Hytruck al wel de eerste drie klanten voor een proefmodel: CORUS, DEKA MARKT en Boudesteijn Groep zelf. Vooralsnog hebben zich geen gemeenten met luchtkwaliteitsproblemen gemeld als launching customer voor de Hytruck. Of de groene investeerders het bedrijfje al wel ontdekt hebben weet ik niet.

Nedstack heeft wel subsidie ontvangen van de provincie Gelderland voor vorkheftrucs op waterstof:

Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben deze week besloten om ruim € 132.000 subsidie te geven aan Nedstack Fuel Cell Technology B.V. in Arnhem voor de ontwikkeling van een brandstofcel voor vorkheftrucks op waterstof. Het bedrijf wil samen met de Hogeschool van Arnhem Nijmegen waterstoftechnologie toepassen bij een vorkheftruck.

Ook elders worden er allerlei initiatieven genomen richting zero-emission voertuigen. Niet alleen vanuit de overheid, zoals in Californië, maar ook door ondernemers. Een boeiend voorbeeld is Project Better Place dat in Israël en Denemarken aan de slag gaat met de introductie van elektrische voertuigen. Waarbij Renault-Nissan als eerste voertuigen gaat ontwikkelen voor het project.

Een ander groot voordeel van auto’s, bussen en vrachtwagens die aangedreven worden door waterstof en/of elektriciteit is dat ze ook veel minder lawaai maken. Hoe groen dergelijke vervoersmiddelen uiteindelijk zijn hangt echter ook af van de vraag hoe de elektriciteit en waterstof wordt opgewekt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.