Ontwikkelingen in (duurzame?) automobiliteit

De afgelopen weken heb ik weer eens een beetje zitten rondneuzen naar ontwikkelingen op het gebied van automobiliteit. Niet zozeer naar de 3 centen van Bos, maar met een iets bredere scope en met de focus op ontwikkelingen richting zuinigere en schonere voertuigen. Hieronder een bloemlezing van de resulataten daarvan.

Ten eerste hebben verschillende grote bedrijven aangekondigd om een deel van hun diesel voertuigen te vervangen door vrachtwagens en bestelbussen op alternatieve brandstoffen. Zo heeft TNT een paar weken geleden bekend gemaakt de komende 18 maanden 100 elektrische voertuigen aan te schaffen bij Smith Electric Vehicles, dat bespaart 1.300 ton CO2 per jaar in Engeland. Ook andere koeriers (zoals LCC) stappen in Engeland over op elektrische vrachtwagens van Smith.
In de VS heeft UPS aangekondigd 200 extra hybride vrachtwagens aan te schaffen en 300 aardgas vrachtwagens. Daarmee komt het totaal bij UPS op respectievelijk 250 en 1.100. Hierdoor daalt de CO2-emissie van UPS naar verwachting ruim 1.700 ton CO2 per jaar. Ook telecombedrijf AT&T is van plan om 105 dienstauto’s op alternatieve brandstoffen toe te voegen aan haar vloot.

Wat in beide gevallen ook mee zal spelen zijn de hoge brandstofprijzen. Zo verwacht UPS dat de overschakeling op jaarbasis ruim 800.000 liter brandstof bespaart. Nu weet ik niet precies wat de meerkosten zijn van vrachtwagens op alternatieve brandstoffen, maar met de huidige stijgingen en de verwachting van analisten dat het eind nog niet in zicht is kan het voor transporteurs en koeriersdiensten als DHL en TNT geen kwaad om in te zetten op brandstofbesparing.

Autofabrikanten

Ook autofabrikanten lijken hun koers inmiddels te verleggen. Renault-Nissan heeft al een samenwerking met Project Better Place getekend om elektrische autos in Israel op de weg te zetten. Ford heeft inmiddels aangekondigd dat de productie van SUV’s in Noord Amerika wordt teruggeschroefd en die van energiezuinige en hybride modellen opgeschroefd om aan de vraag van klanten te voldoen. Ook verschillende andere kleine en grote fabrikanten zijn bezig om de komende jaren meer elektrische en hybride automodellen op de markt te krijgen.

De makers van elektrische auto’s zijn daarbij in competitie over het businessmodel om de accu’s weer op te laden. Project Better Place zet in Israel en Denemarken in op het vervangen van accu’s (met bijbehorende vervangstations), terwijl een groep concurrenten gaat voor snel opladen van accu’s. De tweede optie is ook voor Nederland interessant, aangezien het Nederlandse bedrijf Epyon hier de techniek voor in huis zegt te hebben.

Een extra opsteker voor elektrische voertuigen is een rapport van Deutsche Bank waar Solve Climate eerder over pucliceerde. Gebaseerd op het business plan van Project Better Place komt Deutsche Bank tot de conclusie:

From checking the Project Better Place business model, we are concluding that a pure electric car should not cost any more than a diesel- or a gasoline-powered car, and in most countries its operating costs should actually be lower.

Nederland

En wat gebeurt er dan ondertussen in ons eigen kikkerlandje? Nou best wel veel: Amsterdam kiest voor waterstof (maar daarmee niet tegen andere ontwikkelingen) en de noordelijke provincies willen in 2015 100.000 aardgas voertuigen hebben rijden.

Meer informatie

Een paar interessante sites om in de gaten te houden voor de geinteresseerde:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.