Eerder heb ik al een keer geschreven over het boodschappenbolwerk. Een boek van een voormalige marketing directeur bij Laurus die uitlegt hoeveel een supermarkt kan doen voor het verduurzamen van de keten. Blijkbaar is dat boek in het Engels vertaald, want Wal-Mart neemt de handschoen op en vraagt andere partijen om mee te doen…
Environmental Leader schreef er al over. Uit de New York Times:
As the world’s largest retailer, Wal-Mart Stores is on a mission to determine the social and environmental impact of every item it puts on its shelves. And it has recruited scholars, suppliers, and environmental groups to help it create an electronic indexing system to do that.
The idea is to create a universal rating system that scores products based on how environmentally and socially sustainable they are over the course of their lives. Consider it the green equivalent to nutrition labels.
Ik ga nu van de zon genieten, maar je kan nog een stukje meepakken van de webcast.
Het gaat in 3 stappen:
- 15 vragen over productiewijze van bedrijven/leveranciers (top 200 eerst)
- Wall-Mart gaat consortium helpen organiseren om een wereldwijde dataset te bouwen van LCA’s van producten en diensten. Met universiteiten, NGO’s, leveranciers, overheden en bedrijfsleven. Wal-Mart regelt opstart financiering. Technologische partners zoeken om open platform te creëren. Geen eigen index, maar een common database die wereldwijd de standaard gaat zetten.
- Maak de data beschikbaar voor de klant, in de winkel en op het internet. Open platform. De klant krijgt het stuurwiel. Daar wil de klant heen, dus dat doet Wal-Mart ook.
Open data, of zou het raw data worden?
Geef een reactie