De microblogging tool Twitter wordt vaak ingezet door congresgangers om quotes van of opmerkingen over sprekers te maken tijdens een presentatie. Een organisatie die daarop voorbereid is geeft de deelnemers van te voren een hashtag, zodat de tweets bijvoorbeeld op een backchannel getoond kunnen worden. Of later in een tweetdoc verzameld kunnen worden. Ik heb wat vragen gekregen hoe je zo’n tweetdoc maakt. Dus hieronder een korte uitleg, want dergelijk informatie hoort niet in de mailbox te blijven hangen.
Hoe maak je een tweetdoc?
- Spreek een hashtag af of verzin een zoekterm die je wilt monitoren.
- Ga naar tweetdoc.org en kies create tweetdoc.
- Vul een zoekterm in waarvan je de tweets wilt hebben.
- Geef het document een naam.
- Beschrijf de inhoud van je document.
- Steld desgewenst de geavanceerde opties in (datum range, layout, aantal tweets, openbaar document of niet, en chronologische volgorde).
- Klik op create tweetdoc en wacht af.
- Tweet de link naar je document rond, of download de pdf en verspreidt of upload het document naar eigen keuze.
Er schijnen inmiddels ook andere tools dan tweetdoc beschikbaar te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Andere ervaringen, aanvullingen? Laat ze achter in de reacties.
Toepassingsvoorbeeld: Economie en moraliteit
Het Ministerie van Economische Zaken, mijn werkgever, heeft tijdens het seminar over economie en moraliteit van 10 maart 2010 ook geëxperimenteerd met een hashtag. Of de tweets ook op een backchannel zijn getoond weet ik niet, want ik was zelf vrij op de dag van het seminar. Ik heb wel een tweetdoc gemaakt van de tweets met de gebruikte hashtag (#ecenm):
Seminar Economie en Moraliteit
Geef een reactie