Dat is een vraag die me al een tijd intrigeert sinds ik stukken gelezen heb over Robert Cialdini. Zijn bewering is namelijk dat je tot 30% meer effect kunt hebben als je anders communiceert. Cialdini laat vooral zien wat het effect is van groepsdruk.
Een paar weken terug las ik in de Nieuwsbrief Science for Environment Policy Download article (PDF) een stuk over het effect van positieve communicatie op gedragsverandering. Volgens dat onderzoek heeft een positief geframed verhaal (met kansen en oplossingen) meer effect op verandering dan een negatief geframed verhaal (‘CO2 emissies zijn schadelijk voor het klimaat’). Het onderzoek laat ook interessante verschillen zien op basis van leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Zo had communicatie (positief en negatief) geen invloed op het gedrag van deelnemers in de leeftijdcategorie 35 tot 55.
Van mezelf weet ik dat ik me groen en geel erger aan negatief geframede milieuboodschappen: ‘de wereld gaat ten onder, koop een spaarlamp’. Maar ik vraag me af hoe dat bij jou zit?
Geef een reactie