Kun je het effect van milieucommunicatie op gedragsverandering versterken?

Dat is een vraag die me al een tijd intrigeert sinds ik stukken gelezen heb over Robert Cialdini. Zijn bewering is namelijk dat je tot 30% meer effect kunt hebben als je anders communiceert. Cialdini laat vooral zien wat het effect is van groepsdruk.

Een paar weken terug las ik in de Nieuwsbrief Science for Environment Policy Download article (PDF) een stuk over het effect van positieve communicatie op gedragsverandering. Volgens dat onderzoek heeft een positief geframed verhaal (met kansen en oplossingen) meer effect op verandering dan een negatief geframed verhaal (‘CO2 emissies zijn schadelijk voor het klimaat’). Het onderzoek laat ook interessante verschillen zien op basis van leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Zo had communicatie (positief en negatief) geen  invloed op het gedrag van deelnemers in de leeftijdcategorie 35 tot 55.

Van mezelf weet ik dat ik me groen en geel erger aan negatief geframede milieuboodschappen: ‘de wereld gaat ten onder, koop een spaarlamp’. Maar ik vraag me af hoe dat bij jou zit?

3 gedachten over “Kun je het effect van milieucommunicatie op gedragsverandering versterken?”

  1. Als je conclusie is; ‘de wereld gaat ten onder’ dan is een spaarlamp kopen wel erg minimaal en voedt alleen maar het gevoel van mensen dat de problemen te groot zijn en hun impact te minimaal is. Maakt alleen maar machtelozer. Ook vaak genoeg aan geërgerd.

    Als gedragsverandering je doel is, moet je boodschap aansluiten bij het handelingsperspectief dat te realiseren is voor mensen. Mensen doen liever iets wat of zo hoort(sociale norm), wat voordeel oplevert (kan financieel zijn , maar ook status, of een goed gevoel) en wat zin heeft en haalbaar is.

    Als je een probleem op de maatschappelijke en of politieke agenda wilt plaatsen, is het een ander verhaal (slecht nieuws verkoopt beter dan goed nieuws), maar ook dan moet je met oplossingen komen.

    Like

  2. He Linda,

    Mijn conclusie is zeker niet dat de wereld vergaat. De mensheid zal eerder vergaan dan de wereld. Zelfs als de grootste doemscenario’s uitkomen hou je volgens mij bacteriën, kakkerlakken en andere vormen van leven die blijven bestaan.

    Wat betreft gedragsverandering: helemaal mee eens. De sociale norm wordt naar mijn mening zwaar onderschat in de milieucommunicatie. Voordeel nog beter, financieel kan, maar hoeft zeker niet. Ik heb nog nooit iemand gehoord over de terugverdientijd van een nieuwe keuken of auto. Toch geven mensen daar massaal geld aan uit….

    Slecht nieuws verkopen kan werken, maar dat wapen is wat mij betreft bot in de milieu/duurzaamheidshoek. Ik had de afgelopen 35 jaar al aan zoveel dingen dood moeten/kunnen gaan dat het aantal levens van een kat niet zou volstaan 😉

    Oplossingen, handelingsperspectief en duurzaam gedrag marketen zoals Albert Heijn z’n wuppies aan de man brengt zijn volgens mij de meest effectieve manieren om zaken op de kaart te zetten.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s