Het is tijd voor meer deelautos in Schiedam

Dat vind ik. Toen ik in 2006 naar de randstad ben verhuisd heb ik mijn auto verkocht. Een auto in de randstad is naar mijn mening namelijk goed voor 2 dingen: parkeren op een parkeerplaats, of parkeren in de file. Toch is een auto in sommige gevallen erg prettig. Bijvoorbeeld als je op bezoek gaat bij vrienden of familie die slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, als je zware boodschappen nodig hebt of als je met je kind ergens naar toe wilt.

Om die reden heb ik in 2006 een GreenWheels abonnement afgesloten. In Voorburg en Rotterdam werkte dat geweldig. Er staan meerdere auto’s in de buurt en als je naar een andere stad gaat staat er vaak een bij het NS station, waardoor je ook makkelijk vanaf het station bij vrienden komt die verder van het station af wonen.

Helaas is dat allemaal veranderd sinds ik vorig jaar in Schiedam ben gaan wonen. In heel Schiedam staan slechts 2 auto’s van Greenwheels en de dichtstbijzijnde staat op een kwartier fietsen vanaf huis. Geen enkel probleem als je met het hele gezin weggaat. Dan gaat een van de twee de auto halen terwijl de ander thuisblijft met de spullen en de kleine. Een kwartier fietsen maakt het echter wel bijna onmogelijk om er alleen met mijn dochter op uit te trekken. Dan moet er op de fiets eeen tas met kinderspullen mee, een buggy en een autostoeltje. Dat is toch echt wat te veel van het goede.

Daarom heb ik een tijdje geleden bij Wheels4All, de concurrent van Greenwheels, geïnformeerd of het mogelijk is om in de wijk een buurtauto te plaatsen in mijn wijk (Spaland/De Gaarden). Van Wheels4All begrijp ik dat er in heel Schiedam nog 5 mensen zijn met interesse in een buurtauto. Dat is te weinig voor het plaatsen van een auto. Wheels4all start namelijk het liefst op lokaties waar ze drie buurtauto’s dicht bij elkaar kunnen plaatsen. Dit is voor de leden prettig omdat ze nooit misgrijpen. Ook kunnen ze desgewenst verschillende typen auto aanbieden, bijvoorbeeld twee kleinere en een middenklasser. Maar ze zetten nooit zomaar een auto ergens neer. Wheels4All zoekt eerst genoeg leden. Om drie auto’s te kunnen plaatsen, zijn minimaal 15 leden nodig, danwel 30 tot 50 geinteresseerden.

Daarnaast kijken ze of een woonplaats kansrijk is voor het plaatsen van een buurtauto. Hiervoor kijken ze naar  een aantal punten.

Allereerst naar het aantal inwoners, het aantal reeds aangemelde belangstellenden voor een buurtauto en naar de afstand tot de dichtsbijzijnde plaats waar al een buurtauto staat. Schiedam plaats heeft naar volgens de gegevens van Wheels4All 84270 inwoners.  De andere 2 zijn nog een kwestie van afwachten (en werven):

  1. Een plaats heeft meer dan 10.000.
  2. Wheels4all is al actief in jouw regio of er zijn al meer dan 10 aanmeldingen uit jouw plaats (zie hierboven).
  3. Je bent in staat om 15 leden werven, danwel 30 à 50 potentieel geïnteresseerde mensen te vinden.

Naast deze drie ‘harde’ criteria hantereert Wheels4All nog een aantal andere criteria die ook van belang zijn (waar ik me binnenkort op ga storten, maar tips en hulp zijn welkom):

4. Er is medewerking van de gemeente, bijvoorbeeld door B&W of door ambtenaren verkeer of milieu die de promotie van Wheels4all willen ondersteunen.
5. Je hebt voldoende organisatietalent en beschikt over een goed plaatselijk netwerk.
6. Er is nog iemand die samen met jou de kar wil trekken.
7. Je kent de plaatselijke media en zij willen persberichten of artikelen opnemen.
8. Er is steun vanuit de politiek van een of meerdere partijen. Er is bijvoorbeeld een partij die gedeeld autogebruik in het programma heeft opgenomen.
9. De betreffende plaats ligt dicht bij andere plaatsen waar we al zitten, zodat overloop en uitwisseling van auto’s eenvoudig is.
10. Misschien wel het belangrijkste: je bent creatief.

De opstart moet naar onze inschatting in jouw plaats mogelijk zijn als je de punten 1, 2 en 3 in ieder geval met ‘ja’ kunt beantwoorden. Van de punten 4 tot en met 9 moeten meerdere punten met JA  beantwoordt worden.

Vervolgstappen voor opstarten:
1.     Beoordeel zelf of je verder wil met een buurtauto van Wheels4all.
2.     Als je een buurtauto wil starten in jouw wijk, reply dan deze mail met jouw antwoorden.
3.     Op basis van je antwoorden beoordelen wij of een buurtauto in jouw woonplaats een kansrijk initiatief is. We sturen we je een starterspakket met daarin tips over hoe je een buurtauto start in jouw wijk. Op basis hiervan maak je je eigen plan van aanpak. Op basis hiervan volgt een gesprek met iemand van Wheels4all
4.     We besluiten gezamenlijk dat het haalbaar is. Op dat moment krijg je de beschikking over pr-materiaal en een lokale site van Wheels4allmet als linknaam: www.wheels4all.nl/jouwwoonplaats . Met deze site kun je lokaal leden werven. Zodra er genoeg leden zijn, wordt de eerste auto geplaatst en zo spoedig mogelijk daarna de tweede en derde auto.

Wij zien uit naar de samenwerking. Op deze manier zijn in Nederland al bijna 200 buurtauto’s gestart.

Met vriendelijlke groet,
Henry Mentink en Ronald Haverman

En als het niet lukt (via Wheels4All of Greenwheels) dan wordt ’t op termijn toch maar weer een parkeerplaats vullen met stuk blik dat 90% van de tijd stilstaat 😉

6 reacties op “Het is tijd voor meer deelautos in Schiedam”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Planeet GroenLinks, SolarWebsite.nl. SolarWebsite.nl heeft gezegd: RT @krispijnbeek Nieuwe post: Het is tijd voor meer deelautos in Schiedam http://goo.gl/fb/vvCpn (het is tijd voor meer deelauto's overal!) […]

    Like

  2. Ha Krispijn, ik denk graag met je mee. Ben zelf 4,5 jaar geleden met W4all-auto’s gestart in Bunnik, we hebben hier inmiddels 9 deelauto’s op 15.000 inwoners (=net zo’n hoge dichtheid als in Utrecht.
    Deelauto-dichtheid in Schiedam is (2,64 auto per 100.000 inw) inderdaad ERG laag (zeker als je kijkt naar stedelijkheid). Kortom er is meer dan genoeg potentieel voor meer deelauto’s.

    Like

    1. He Martien,

      Dank je wel voor je reactie. Ik ga me er binnenkort wat meer in verdiepen. Inmiddels van GreenWheels begrepen dat er slechts 9 abonnees in de buurt nodig zijn om een auto te plaatsen ipv de 75 die ik op hun website had gevonden.

      Voordeel van GreenWheels: er staan er al veel in de steden in de buurt (bv. Rotterdam en Den Haag) waar ik regelmatig heen ga.

      Voordeel van Wheels4All: een beetje meer concurrentie voor GreenWheels in de regio kan geen kwaad. Als werknemer bij het ministerie van marktwerking ben ik daar groot voorstander van 😉

      Like

  3. Je kunt ook beginnen met ‘particulier autodelen’. Dan deel je met buren of vrienden een auto. Er is zelfs een speciale verzekering voor.Zie http://www.deelauto.nl

    Like

  4. Het is maar de vraag of dat van de grond komt. In Zoeterwoude moest de gemeente ook bijspringen om die ene auto daar drijvend te houden. Ik hoorde dat het niet zo goed met die club gaat.

    Like

    1. Welke club bedoel je precies? Doel je op GreenWheels of op Wheels4All? GreenWheels gaat binnenkort een 3e auto plaatsen in Schiedam. Nog steeds niet heel dichtbij, maar wijst niet echt op een slecht draaiende business.

      Met Wheels4All heb ik geen ervaring, maar ik kan me sowieso voorstellen dat er bij deelauto’s locaties zijn die beter draaien dan andere.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.