Luchtkwaliteit: model vs meting

Afgelopen week stond er een berichtje op Infrasite over luchtkwaliteit. Een dossier waar ik me in het verleden nog wel eens mee bezig heb gehouden, dus altijd leuk om te lezen hoe het daar mee gaat. Volgens het bericht gaat het de goede kant op in Nederland. De stikstofdioxidevervuiling is nog te hoog langs minder dan een halve van de 5.050 kilometer rijkswegen, en langs ongeveer elf van de 131.085 kilometers overige (provinciale, gemeentelijke en waterschaps-)wegen.

Dat deed me denken aan een heel ander bericht van GroenLinks Rotterdam over het effect van het experiment met het ophogen van de snelheid van 80 naar 100 km op stukken van de A20 en A13 bij Rotterdam. Volgens metingen van GroenLinks Rotterdam is de vervuiling langs de A13 hoger dan ooit. Nu weet ik niet precies hoe lang het stuk van de A13 is waar de snelheid is opgevoerd, maar ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat het om meeer dan een halve kilometer gaat.

Een beetje doorzoeken levert een mogelijke oplossing: de NSL monitoringstool toont als meest recente data 2011. Terwijl GroenLinks Rotterdam metingen heeft uit 2012.

Met de komst van meer van dit soort eigen metingen gaat het NSL net zulke tijden tegemoet als het model voor geluidsmetingen rond Schiphol ten tijde van de opkomst van Geluidsnet

2 reacties op “Luchtkwaliteit: model vs meting”

  1. Ik denk dat je “mogelijke oplossing” op twee punten te kort door de bocht is: Ten eerste: De halve kilometer waar infrasite het over heeft is pas in 2015. Volgens de NSL monitoring was dat aantal in 2011 nog 114,9 km langs rijkswegen. Het gaat dus om veel meer dan één jaar verschil. Ten tweede: de monitoring in 2015 betreft berekeningen, in 2011 en van Groenlinks ging het om metingen.

    Berekeningen onderschatten de verkeersbijdrage. Die onderschatting is klein, in de orde van 4 microgram/m3, maar als je daarvoor corrigeert vertienvoudigt het aantal overschrijdingskilometers. In 2015 zal het aantal *gemeten* overschrijdingskilometers dus niet kleiner zijn dan in 2011. Maar tot die tijd wentelen we ons in de warmte van het kleine aantal *berekende* overschrijdingen.

    Dankzij de onderschatting in de berekeningen heeft de Nederlandse regering derogatie kunnen krijgen, dus zeg maar toestemming om de bevolking zware gezondheidsschade te laten lijden.

    Like

    1. Best Gerard,
      Dan heb ik niet goed genoeg doorgezocht naar de juiste basis van de getallen. Dacht dat het beide om 2012 cijfers ging.

      Zoals je zelf aangeeft blijft er een verschil tussen metingen en model. Ik maak me geen illusie over dat aantal overschreidingen, ik weet dat het vele malen hoger is dan gemodelleerd. Een wekelijkse blik op de DCMR site met uurgemiddelde concentraties van meetpunten stemt wat dat betreft bijna altijd droevig.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.