7 thoughts on “'Nissan LEAF: Gas Powered Everything' reclame”

  1. Als je niet laat zien hoe die elektriciteit wordt opgewekt (steenkool of uranium), dan lijkt het zo schoon.

    Over 20 jaar is ons aardgas op. Als we het gaan gebruiken om auto’s mee aan te drijven wordt dat “over 18 jaar “.

    Ik kan dat niet uitleggen aan mijn kinderen.

    Dan toch maar aan het schaliegas?

    Of dichter bij je werk gaan wonen, zodat je kunt fietsen?

    Like

  2. @Hans Verbeek De voorstanders van elektrische auto’s gooien het naar mijn mening te vaak op CO2 beperking als gevolg van elektrische auto’s, daar kun je idd aan twijfelen. Het effect op luchtkwaliteit is echter duidelijjk aanwezig. Zelfs als de elektriciteit met steenkool of uranium wordt opgewekt heeft het verdrijven van verbrandingsmotoren op leefniveau in de gebouwde omgeving een positief effect op de luchtkwaliteit. De sector vervoer is een van de grootste veroorzakers van fijn stof, zie http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0470-Herkomst-fijn-stof.html?i=14-66 en http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0081-Relatie-ontwikkelingen-emissies-en-milieukwaliteit.html?i=14-66 .

    Als je je zorgen maakt over het opraken van aardgas dan is mijn vraag aan je wat je doet om je eigen aardgasverbruik voor koken, verwarming en warm water te beperken?

    Over het winnen van schaliegas heb ik zo mijn twijfels. In de VS komen de laatste jaren een hoop nadelige milieueffecten van de winning van schaliegas naar boven. Variërend van bodemwaterverontreiniging tot zieke omwonenden. Daarnaast zijn er studies die laten zien dat schaliegas meer klimaateffecten veroorzaakt dan steenkool (gerekend van winning tot en met energie-opwekking) http://www.planetgs.com/2011/04/16/greenhouse-gas-impact-of-shale-gas-20-to-100-greater-than-coal/ .

    Like

  3. @krispijnbeek Natuurlijk verbetert de luchtkwaliteit door elektrisch rijden, maar in energetisch opzicht is het rondslepen van al die loodzware accu’s erg slecht.

    Minder rijden en langzamer rijden is beter.

    Ik kook elektrisch. Ik douche zo kort mogelijk en liever niet met kokend heet water.

    In de winter trek ik liever een trui aan of ga ik een uurtje bewegen, dan dat ik de thermostaat hoger zet.

    Maar ik kan nog altijd niet aan mijn kinderen uitleggen, dat mijn generatie al het aardgas heeft opgestookt.

    Like

  4. @Hans Verbeek Dat het aardgas in 1 a 2 generaties is opgestookt zonder de opbrengst te gebruiken om op een andere manier in onze energiebehoefte te voldoen kun je mij al niet uitleggen 😉 Net als dat ik niet snap dat Nederlandse huizen nog steeds energieslurpers zijn vergeleken bij Duitse en Scandinavische huizen.

    Indrukwekkend lijstje maatregelen om je eigen energieverbruik te verminderen. Voor ons is de belangrijkste maatregel de installatie van nieuwe cv en een zonneboiler geweest. Daarmee gaan we ons aardgasverbruik waarschijnlijk ruimschoots halveren.

    Ik ben het met je eens voor wat betreft het rondslepen met kilo’s. Tegelijkertijd hebben mensen behoefte aan mobiliteit. Een goede ruimtelijk ordening kan de behoefte aan automobiliteit echter sterk terugdringen. Zie bijvoorbeeld deze presentie van Peter Calthorpe http://fora.tv/2011/03/22/Resilient_Cities_Urbanism_in_the_Age_of_Climate_Change

    Like

  5. @krispijnbeek “Tegelijkertijd hebben mensen behoefte aan mobiliteit.”

    Daar geloof ik niets van.

    Niemand gaat 50 km. van zijn werk wonen als hij zou moeten fietsen of lopen. We zijn het gewoon gaan vinden omdat we ons zo makkelijk en snel kunnen verplaatsen. Onze grootouders deden dat niet.

    Peakoil en de bijbehorende recessies zullen een eind maken aan die mobiliteit.

    Like

  6. @Hans Verbeek reizen is van alle tijden. Ik ben het met je eens dat 50 kilometer niet tot het dagelijks woon werkverkeer behoorde. Uit veel economisch onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld ongeveer 3 kwartier reizen van hun werk wonen. Hoe sneller de transportmiddelen, hoe groter dus de afstand wordt. Op dat punt zal er dus wel wat gaan veranderen als peakoil werkelijkheid wordt.

    Tegelijkertijd blijf ik bij mijn stelling dat mensen behoefte hebben aan mobiliteit. Ook voor de ontdekking van olie en gas reisden mensen grote afstanden. Dan waren ze alleen wat langer weg dan met de huidige vervoersmiddelen…

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s