Vorige week werd ik benaderd met een anti-statiegeldbericht door de twitterbrigade van Plastic Heroes, het inzamelingssysteem voor plastic afval. Reden om eens wat vragen op deze club af te vuren. Hoe snel ze antwoorden en wanneer? U leest het hier of bij Sargasso:
Geachte medewerker van Plastic Heroes,
Afgelopen week heeft uw twitteraccount een vrij massale twittercampagne gevoerd waarin u verwijst naar een pagina op uw site die zou laten zien dat Nederlanders geen probleem hebben met het afschaffen van statiegeld. Een onderzoek dat methodologisch rammelt aan alle kanten zoals zowel Trouw als Ionica Smeets al uitvoerig hebben besproken.
Dat roept bij mij als consument de volgende vragen op:
- Waarom bemoeit plastic heroes (dat zich omschrijft als inzamelingssysteem voor plastic) zich met de statiegeld discussie?
- Bent u het met mij eens dat deze inzet tot irritatie en verlies aan draagvlak kan leiden voor het inzamelingssysteem van plastic heroes, in ieder geval bij voorstanders van behoud van statiegeld?
- Hoe past in uw visie afschaffen van statiegeld bij de ontwikkelingen rond circulaire economie, waarin het breder invoeren van statiegeld juist een van de terugkerende thema’s is?
- Wie financiert uw twitter campagne tegen statiegeld?
- Bent u er zich bewust van dat uw public relations bureau, Burson-Marsteller, op milieu en duurzaamheidsgebied niet bepaald een goede reputatie heeft? Zo heeft Burson-Marsteller in het verleden veelvuldig en langdurig samengewerkt met de tabaksindustrie om maatregelen tegen roken en meeroken te voorkomen, en is het bedrijf vorig jaar op de vingers getikt door de Britse reclamecodecommissie vanwege misleidende reclames voor de kolensector.
Mvg. Krispijn Beek
Geef een reactie