Vorig jaar schreef ik dat de rechterlijke uitspraak over de programmatische aanpak stikstof dwingt tot het maken van keuzes. Uit de reactie van Minister Schouten op het handhavingsverzoek tegen vliegvelden van Mobilisation for the Environment concludeer ik dat het Kabinet nog steeds luchtvaart boven de lokale economie lijkt te stellen. En economie boven ecologie. Minister Schouten geeft namelijk aan dat de vliegvelden wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben, al blufte Schiphol Group vorig jaar nog dat ze al zo lang bestaan dat ze niet onder de natuurwetgeving zouden vallen.
Tegelijkertijd geeft Schouten aan dat ze niet van plan is om op te treden tegen vliegvelden die niet over een natuurvergunning beschikken. Het ‘groenste Kabinet ooit’ gedoogt de overtreding van de natuurwet door de Nederlandse vliegvelden en geeft ze tot oktober de tijd om hun zaken op orde te krijgen.
Mobilisation for the Environment (MOB) is niet van plan het daar bij te laten zitten en heeft beroep aangekondigd tegen de besluiten van de minister. Om beroep in te kunnen stellen heeft MOB geld nodig, daarom zijn ze een crowdfunding actie gestart. Aangezien krimp van de luchtvaart prima past bij klimaatbeleid en het beperken van het aantal vliegbewegingen hier een zeer effectieve methode voor is heb ik ook mijn bijdrage aan de crowdfundingactie van MOB geleverd. Da’s dus nog een goed voornemen voor 2020: actievoerders blijven ondersteunen.
Geef een reactie