Veerkrachtige steden: de economische ratio van Jeff Rubin

Na een hele reeks presentaties van ontwerpers en biologen over veerkrachtige steden vind ik het vandaag tijd voor een economische insteek. Bereidt je voor op wat hersenkrakers en omdenkmomenten. Waarom ethiek gebruiken als de markt het ook kan? We zijn nauwelijks uit de recessie en de olieprijs staat op een hoogte die we tot voor kort als zeer schadelijk voor de economie beschouwde. Laat staan wat de prijs gaat doen als de economie echt aantrekt…

4 thoughts on “Veerkrachtige steden: de economische ratio van Jeff Rubin”

  1. Eindelijk nog een GL’er die zich interesseert voor peakoil en de gevolgen daarvan.Bedankt en sterkte bij je pogingen om dit op de agenda te krijgen.

    Like

  2. @Hans Verbeek het mooie van het verhaal van Jeff Rubin vind ik juist dat het niet zozeer gaat over peakoil (aanbodzijde), maar juist over het effect van de groeiende vraag naar olie in China en India waar een groeiend aantal mensen de geneugten van een auto ontdekt. Zoals ik in 2008 al een keer schreef kan de daardoor veroorzaakte groeiende vraag het einde van goedkope olie beteken (zie: http://www.krispijnbeek.nl/?p=173) Als de peakoil aanhangers gelijk hebben zal het verminderde aanbod van aardolie een extra prijsopdrijvend effect hebben.

    In ieder geval zal een stijgende olieprijs in de prijs van heel veel producten doorwerken (zie: http://www.krispijnbeek.nl/?p=50), tenzij daar biobased alternatieven voor komen. Maar ik denk zelf dat het nog even zal duren voor we dat kunnen zonder effect op natuur of voedselvoorziening. Het grootschalig bijstoken van biomassa om de duurzame energie doelstelling van 14% in 2020 te halen zal daarnaast een prijsopdrijvend effect hebben op biobased producten. Tenzij voor die tijd het cascademodel uit het SER Advies ‘Meer chemie tussen groen en groei’ in de praktijk is uitgewerkt en ingevoerd (zie: http://www.ser.nl/nl/actueel/persberichten/2010-2019/2010/20101217.aspx)

    Like

  3. @krispijnbeek peakoil en de stijgende vraag uit Chindia hebben niet alleen gevolgen voor de prijs, maar ook voor de hoeveelheid brandstof, die beschikbaar is voor de wereld.

    De hoeveelheid brandstof zal in de tijd steeds verder afnemen en (brrrr) die afname is onomkeerbaar.

    Overstappen op biobrandstof of biomassa kan enige tijd soelaas bieden (vliegen op frituurvet) maar uiteindelijk zal er ook niet genoeg biobrandstof zijn om de teruglopende hoeveelheid aardolie op te vangen.

    Het kan nog 5 jaar duren, maar we zullen moeten krimpen. De produktie zal weer hier in Europa moeten worden opgestart. Voedsel zal weer lokaal geproduceerd moeten worden. We zullen minder moeten rijden en vliegen.

    Ik denk dat marktwerking (olieprijs) dit heel effectief zal regelen zonder ingrijpen van overheden

    Like

  4. @Hans Verbeek Marktwerking gaat dat zeker heel effectief regelen. Sterker nog: dat werkt al als je de presentatie van Jeff Rubin bekijkt.

    Wereldhandel is op dit moment m.i. veel meer gebaseerd op verschil in arbeidskosten dan op daadwerkelijke comperatieve voordelen (zoals Rubin ook stelt). De stijgende prijs van olie en de aanvullende eisen die de komende jaren aan de luchtverontreinigende emissies van de zeescheepvaart worden gesteld zullen de transportprijzen verhogen. En daarmee productie terug verplaatsen naar plekken dichterbij.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s