Een nieuwe wereld

Momenteel lees ik het boek ‘Een nieuwe wereld. Het ontstaan van het moderne Nederland‘ van Auke van der Woud. Het boek behandelt grofweg de veranderingen in Nederland in de periode 1800 tot en met 1900. Soms kom je er aardige parallellen in tegen zoals de spanning tussen de Grondwet van 1848 en de Gemeentewet van 1851 versus de ad-hoc pragmatiek die de wetgeving van Willem I volgens Van der Woud vaak kenmerkte. In een wet van 1821 was geregeld dat de onderhoudskosten van openbare wegen, vaarten en wateren over de aanliggende eigenaren mochten worden omgeslagen, zoals gebruikelijk was in Friesland. Probleem was dat een particulier hier niet meer mee wilde instemmen en vond dat ook het onderhoud van een openbare weg en een openbaar vaarwater tot het publieke domein behoorde. De betreffende instanties weigerde deze zienswijze over te nemen en er volgde een lange juridische strijd. Die uiteindelijk gewonnen werd door de particulier. Van der Woud concludeert over dit proces:

Het is niet juist om de reglementering van de waterstaat als een proces van bureaucratisering af te doen, en als een strategie voor een centralistische opbouw van de staat. Wat er gebeurde was complexer. Er waren op allerlei manieren veel partijen en mensen bij de Friese casus betrokken. Er was niet één machtige ambtenaar die met een pennenstreek uitmaakte hoe het moest. De langdurige procedure was een groeiproces, een bewustwording van een systematiek, een vorm van normaal denken die bij een individue begon en die allengs collectief werd.

Ziet u de gelijkenis tussen Friesland ’s inbedding in Nederland toen en de huidige problemen van Nederland met EU-normen? Dit keer is de particulier alleen vervangen door Milieudefensie… Ze hebben niet te veel macht, ze hebben simpelweg eerder door dat de ruimte voor nationale deals beperkt is. Tijd dus voor een andere strategie, de EU zet de normen en Nederland dient daar aan te voldoen. Lullig, maar waar.

Voorbeeld voor een mogelijke strategie voor de A4 verbreding: sluit een deal met Milieudefensie bestaande uit bv.:

  • Bedrijfsleven zorgt dat alle sloepen en motorboten in het Hollands plassengebied binnen 5 jaar elektrisch gaan varen. Daarmee zijn alle stinkende diesels van de plassen en uit de grachten van de steden. Dat scheelt voor de lokale luchtkwaliteit (zowel op plaatsen waar het gaat om gezondheid als in natuur- en recreatiegebieden), geluidsoverlast (elektrisch is stiller) en waterverontreiniging.
  • In ruil daarvoor gaat Milieudefensie akkoord met verbreding van de A4 (geen idee hoe lang dat duurt, maar lijkt me niet haalbaar binnen 5 jaar).
  • Eventueel extraatje zou kunnen zijn dat alle nieuwe kleine centrales worden uitgerust met een low-swirl brander. Volgens The Energy blog kan dat een factor 10 tot 100 schelen met conventionele branders. Voor zover ik kan terugvinden in het artikel is deze techniek momenteel bruikbaar tot een vermogen van 7 MW, maar er zijn vast alternatieve technieken mogelijk met vergelijkbare prestaties. Bovendien is de verwachting dat de techniek op termijn ook in installaties groter dan 200 MW gebruikt kan worden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.