Zelflevering light: Wat is nabijheid?

Dat was de vraag Donald van den Akker gisteren via twitter stelde. De vraag is actueel en relevant door de volgende regel uit het regeerakkoord:

Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.

Momenteel wordt achter de schermen gewerkt aan de invulling van deze regeling. Mijn mening over zelflevering light vind je hier, maar op verzoek van Donald mijn 2 cent over wat nabijheid in kan houden, al blijf ik van mening dat het zelflevering light een sigaar uit eigen doos is voor kleinverbruikers. Dat neemt niet weg zelflevering light ook kansen biedt voor bedrijven, ook al zullen ze voor de vorm een cooperatie moeten oprichten om hun klanten van de voordeeltjes gebruik te kunnen laten maken.

Nabijheid

Een van de voorstellen die Donald van de Akker deed was opdeling van Nederland volgens de eerste 2 cijfers van de postcodes. Hieronder zie je welke indeling dat op zou leveren.

postcodekaart_nederlandMijns inziens levert indeling naar 2 cijferigpostcodegebied rare situaties op. Zo ligt tussen Schiedam (postcodegebied 31) en Rotterdam (postcodegebied 30) het bedrijventerrein Spaanse Polder met veel platte daken. Een deel daarvan is wellicht geschikt voor zonnepanelen. Als Schiedammer zou ik enkel kunnen investeren in zonnepanelen op de Schiedamse daken, terwijl vrienden uit Rotterdam-Zuid (toch echt een stuk verder weg) wel kunnen investeren in de daken van Spaanse Polder. In de regio Haaglanden speelt dat probleem niet omdat de randgemeenten daar allemaal postcodegebied 22 hebben.

Andersom liggen er binnen postcodegebied 31 behoorlijk wat stukken die geschikt zijn voor windmolens. Een aantal plaatsen zijn daar ook al voor aangewezen. Rotterdammers zouden daar niet in kunnen investeren, terwijl windenergie een minder grote investering per kWh geinstalleerd vermogen vergt dan zonnepanelen.

Bij de keuze voor indeling naar gemeente (of nog kleinere eenheden) gaan nog veel meer van dat soort problemen spelen.

Mijn voorkeursroute

Hoe kleiner je de gebieden maakt, hoe meer zelflevering light een verkapte ondersteuning voor zonnepanelen wordt. Zelf zou ik daarom een hele andere route kiezen, die prima past bij de sterke drang van het Kabinet naar centralisatie, of het nu gaat om politie of om decentrale overheden. Aangezien de uitkomst van fusies tussen gemeenten nog wel even op zich gaat laten wachten en de precieze indeling ook kan variëren zou mijn voorkeur uitgaan naar indeling van Nederland in 5 regio’s. Deze regio’s laat je samen vallen met de indeling in 5 provincies die de rijksoverheid voor ogen heeft.

Bijkomend voordeel is dat burgers dan zelf kunnen besluiten in welke techniek ze willen investeren. Dat kan gaan om windparken op land, die bij een verlaagd energiebelastingtarief in de eerste schijf ook zonder SDE+ financieel interessant kunnen zijn voor kleinverbruikers (wat niet wil zeggen dat dat een makkerijkere route dan SDE+ is). Het kan ook gaan op zonnepanelen op andermans dak (bv. Zonnepark Nijmegen) of om een niet gebouw gebonden zonnepanelen installatie (bv. SolargreenPoint Terbregseplein) (wat wederom niet wil zeggen dat deze route makkelijker is dan met SDE+).

Zelf 2 cent over? Laat je reactie achter.

25 gedachten over “Zelflevering light: Wat is nabijheid?”

  1. Het gaat waarschijnlijk allemaal gribusconstructies, onverwachte profijten bij gehaaie ondernemers, windfall-profits en meer collateral damage opleveren. Uitvoering is een drama. Nabijheidsfactor is in Duitsland ook al een slangenkuil, daar vergadert de Clearingsstelle van het Bundesumweltministerium regelmatig over. Slechte politieke (wets)teksten (die wij nog niet eens hebben…) leiden altijd tot uitvoerings-ellende. Met soms onverwachte gevolgen. In NL bestaat het fenomeen “clearingstelle” niet eens. Dus mogelijk chaos bij interpretatie. En als er veel geld op het spel staat ook waarschijnlijk rechtszaken om de juristen bezig te houden…

    Like

  2. Waarom moeten windparken “haalbaar” gemaakt worden buiten de SDE om ? Binnen de SDE is het al moeilijk genoeg en nog behoorlijk irrationeel geregeld. Ook b.v. subsidie op plaatsen waar het vanwege het windaanbod totaal overbodig is. Via belasting niet te regelen !

    Like

  3. Als burgers zelf in hun duurzame onderhoud willen voorzien is het bedrijfsleven en de markt niet nodig. Voor veel mensen in 3/4 van de NL gemeentes is dit zo. “De markt” levert niet, is blijkbaar alleen geïnteresseerd in geld. De overheid sluit daarbij aan. De burgers nemen dus na jaaren wachten op markt en overheid het voortouw. Logische ontwikkeling in de “gewone” economie ((huishouding). Je wilt je huis toch een beetje op orde houden, nietwaar? En NL is al zo klein . . .

    Like

  4. @Peter die kans is m.i. inderdaad aanwezig. Zeker als je doorgraaft naar de achtergrond van veel cooperaties met zonnepanelen dan zitten er bijna altijd bedrijven achter en zelden burgerinitiatieven.

    @Jaap Langenbach: juist omdat het binnen de SDE al moeilijk en irrationeel genoeg geregeld is. Hoe eerder een techniek buiten de subsidiemolen kan draaien hoe beter. De maximale garantieprijs binnen de SDE+ is voor 2013 zo te zien weer rond de 9 Eurocent/kWh gesteld, dat is ongeveer 3 Eurocent meer dan ik per kWh betaal aan het elektriciteitsbedrijf. Als kleinverbruikers 10 of 15 jaar een korting van 5 Eurocent / kWh op de energiebelasting krijgen als ze in windenergie investeren bereik je m.i. dus hetzelfde, alleen zal je dan kleinverbruikers moeten vinden die de windmolen willen kopen. Kan overigens best zijn dat mijn redenatie te kort door de bocht is.

    @Dick dat bestrijd ik niet. Ik ben groot voorstander van zelf je eigen energie opwekken, bij voorkeur in eigen bezit. Ik zie alleen weinig heil in zelflevering light. Ik ben lid van de Windvogel, maar heb nog geen enkel nabijheidsvoorstel zien langs komen waarbij ik als bestaand lid gebruik kan maken van de regeling.

    Het is zeker te prijzen dat burgers in beweging komen, al heeft dat ook met kostprijzen te maken: zelf duurzame energie opwekken is goedkoper dan inkopen bij een elektriciteitsbedrijf.

    Like

    1. Waarom is het makkelijker om wind via korting op belasting te stimuleren dan via de al bestaande SDE regeling die er speciaal voor bedoeld is? En wat is het voordeel ? Het tarief moet niet alleen per jaar varieren (afhankelijk van opwekkosten wind) maar ook per locatie ivm meer of minder windaanbod. Dat is niet te doen via de e-belasting.
      Het moet inderdaad zo snel mogelijk buiten subsidies (kan eigenlijk nu al, met een beetje goede wil) maar via belasting blijft het toch ook subsidie ?
      En die 9 cent is nog niet zo simpel hoor, daar zit nog een slag maximaal aantal uit te betalen vollasturen tussen. Erg ingewikkeld. Doe maar niet meer kort door de bocht, heeft niemand wat aan.

      Like

      1. Nog makkelijker is Zelflevering voor, door en van burgers in coöperatief verband. Geen gedoe met belastigen. Geen gedoe moet subsidies. Geen gedoe wie er beter van wordt. Niet fraudegevoelig. Geen hoge uitvoeringskosten. Makkelijk uit te leggen (kropje sla). En ook nog 2x zo effectief voor het milieu. Kortom: eitje, niet eens van Columbus . . .

        Like

  5. De SDE+ kent ook een speciale categorie voor zon pv, toch zijn er mensen die liever zelf investeren volgens het kropje sla model. Ik weet dan ook niet of makkelijker dan SDE de juiste benaming is, zal m’ n stuk wat aanpassen. Mijns inziens is zelflevering, waarbij kleinverbruikers zelf investeren in hun energiewekking een alternatieve financieringsvorm. Zoals mensen er ook voor kunnen kiezen om zonnepanelen op eigen dak te leggen. Zo kun je er ook voor kiezen (bv omdat je geen geschikt dak hebt) om te investeren in zonnepanelen op andermans dak (zoals bij Zonnepark Nijmegen of Solargreenpoint) of in een windmolen (zoals Windcentrale, Windvogel en andere windcooperaties doen).

    Like

    1. Zonnepark Nijmegen heeft het energiebelasting “achterhouden” risico voor 2 jaar door gemeente af laten dekken, daarna is een groot black hole, niets met zekerheid over continuïteit te zeggen. Solargreenpoint is geen zuivere kropje sla constructie. Etc.: Warmhartig door de Staat toegestane kropjes sla op energiegebied zijn er nog niet. Althans, Windvogel houdt het voorlopig het langste vol met Anode en de windstroom. Kijken of de Belastingdienst “durft’, de gang naar de rechter. Zo niet blijft het voorlopig nog steeds een “gedoog” constructie. Die elk moment aangevallen kan worden. Zeker als steeds meer organisaties de teen in het kropjes sla water gaan zetten en veel capaciteit gaan inbrengen.

      SDE+ 2011 heeft 50 MWp aan beschikkingen opgeleverd voor PV, maar je krijgt bijna niks voor je stroom, dus extra EIA / VAMIL etc. scoren om project rendabel te krijgen, of er niet om malen dat de tvt errug lang wordt. SDE+ 2012 is maximaal 17 MWp beschikt, dat is zo goed als niks. SDE voor PV is een doodlopende steeg geworden. Was de bedoeling natuurlijk ook van Verhagen. Of beter: van zijn beleidsambtenaren, die de piketpalen zetten er er niet op worden afgerekend.

      Like

      1. Helemaal waar dat er nog weinig kropjes sla op de Nederlandse energiemarkt te oogsten zijn. Alle genoemde partijen zitten er wel op te azen. SolarGreenPoint komt ook al dicht in de buurt van retailprijzen voor elektriciteit, dus die hebben kropje sla al bijna niet meer nodig. Enkel om nog interessanter te worden. Al vraag ik me af of het prijsvoordeel dan naar de consument of naar de bedrijven achter de cooperaties gaat.

        Verbaast me niks dat SDE+ doodlopend pad is voor PV. Tijdens het evenement HIER opgewekt was er een oud collega van EZ die glashard volhield dat Nederland nou eenmaal niet interessant is voor PV.

        Like

        1. Ongelofelijk, dat die betonkoppen dat nog steeds DURVEN beweren. Zitten er waarschijnlijk al minstens 10 jaar. Vastgeroest. Of van het soort misleiding resp. verwarring-zaaierij waar Al Gore destijds de tabakindustrie ook terecht van beschuldigde…

          Like

    1. 🙂 Goede vraag. Ik denk inspiratie opdoen voor de volgende op te werpen blokkade, of misschien had ie vrije dagen over…

      Hij werd wel wat stil toen ik zei dat het energiebelasting systeem in Nederland die ‘voor Nederland niet zo interessntte’ PV techniek financieel wel erg aantrekkelijk maakt voor huizenbezitters in vergelijking met investeringen in andere duurzame energie technieken.

      Like

      1. Beste mensen,

        Hou nou toch asjeblieft eens op over “kropje sla”. We hebben het hier over een nationale duurzame energievoorziening, niet over gepruts in de achtertuin.

        Like

        1. Je weet als geen ander beste Jaap, dat de burgermensjes daar niets hebben te zoeken (opdracht van hogerhand), en dat dat “kropje sla” dus is uitgevonden om nog iets van betekenis te kunnen doen. Door die zelfde burgers.

          Ja, het is een politiek verhaal, maar probeer de gevestigde orde maar eens vanuit Den Haag te veranderen. Dat lukt al tig jaar niet, en niet zonder reden. Kropje sla in energiezaken is niet mijn “uitvinding”, Ik bericht er wel over indien relevant.

          Like

        2. Ik zou met alle liefde op grotere schaal er tegen aan bemoeien. Als je een beetje doorzoekt op m’n blog kom je die ook wel tegen. Belangrijkste maatregelen m.i.: draaien naar vervuiler betaalt. De opslag op grijze stroom door CO2 emissiehandel stelt in verhouding tot het deel dat de kleinverbruiker betaalt nauwelijks wat voor in Nederland.

          Ook heb ik de afgelopen 10 jaar meerdere keren de vraag gesteld waarom het ene type publieke goed (olie, gas, schaliegas) op 40% risicodragende staatsfinanciering via Energiebeheer Nederland kan rekenen en het andere type publieke goed (hernieuwbare energie) hooguit garantstellingen en een gemaximeerde exploitatiesubsidie krijgt. Tijd voor duurzame energiebaten ter aanvulling van de gasbaten: https://krispijnbeek.nl/2012/06/06/van-zelflevering-naar-duurzame-energiebaten/

          Voor de particulier is het inderdaad al jaren sappelen en vooral veel energiebelasting betalen. Klein voorbeeldje: begin 2011 hebben we een zonneboiler laten installeren en vervolgens heeft onze installateur 2 jaar mogen procederen om onze SDE warmte uitbetaald te krijgen ( https://krispijnbeek.nl/2012/11/14/subsidie-zonneboiler-de-juristen-zijn-er-druk-mee-geweest-het-heeft-wat-moeite-gekost-maar-hij-is-toch-toegekend/ ).

          Ik heb ooit nog gepoogd mee te investeren in het eerste offshore windpark van Nederland. Dat kwam zo traag van de grond dat Meewind van armoed uiteindelijk in een Belgisch windpark investeerde. Anders had ik nog een stukje Nederlandse offshore wind bezeten…

          Like

      2. Die stilte is spreekwoordelijk voor de onkunde over de echte prijs van technieken om duurzame energie op te wekken. De echte prijs wordt door salderen (PV-thuis) en zelflevering (PV-bij-de buren of wind) geheel anders. “Bij de buren” is windenergie opeens veel aantrekkelijker. Je kunt er dan ook 2x zo snel mee verduurzamen als met PV.

        Like

        1. Beste Dick,

          Wat bedoel je nou met “de ECHTE prijs wordt bij PV-salderen heel anders” . Lager , hoger ??? Een product heeft toch maar 1 prijs en dat is wat het het kost (om die kWh zonnestroom te produceren). Salderen verandert daar niets aan. Salderen gaat over wat je voor het product ontvangt en dat is veel te veel !!! En erger nog, hoe duurder de stroom / belasting hoe hoger de winst. Zo wordt PV toch nooit rendabel (we moeten naar 6-7 ct/kWh om met fossiel te kunnen concurreren). Want de leveranciers en installateurs zien die hoge vergoedingen ook wel en pakken hun graantje mee (Zie SNM met ZZD-2). Hup, PV nog duurder dan nodig.

          En windenergie wordt opeens veel aantrekkelijker ? Hoezo ? Of bedoel je daarmee gewoon dat het veel aantrekkelijker wordt omdat je 8 cent (ipv 3 cent SDE) per kWh krijgt zoals op de site van de Windvogel wordt gesteld. Ja, zo kan ik het ook.
          De vraag is: verwijs me nu eens naar een goed verhaal waar uitgelegd wordt dat zelfleveren en salderen een duurzaam (houdbaar voor de langere termijn) systeem is dat geleidelijk leidt tot steeds goedkopere duurzame energie en zo tot steeds bredere toepassing.

          Like

        2. Zoals je weet zijn er meerdere prijzen (economie middelbare school – inkoopsprijs, verkoopsprijs, kostprijs etc.) Voor een consument is de prijs de prijs die betaald moet worden. Hoe die prijs is opgebouwd interesseert hem maar weinig. De meeste mensen weten niet eens hoeveel energie ze gebruiken en dus ook niet wat het hen kost. De prijs voor hen is dus b.v. € 0,20 of € 0,25/kWh.

          Dat de staat daar ongeveer de helft van incasseert is voor jou en mij een weet, maar doet er verder (helaas?!) niet zoveel toe.

          Met zelflevering produceer je wat je nodig hebt. En je betaalt wat die zelflevering kost. Kan met wind altijd uit in NL . . .

          De staat speelt een multirol. Aan de ene kant heft zij belastingen aan de andere kant geeft zij subsidies. Dat doet ze niet zomaar. Daar ligt beleid aan te grondslag. De staat (wij dus) heeft besloten om duurzaam te zijn. De staat heeft ook besloten dat de vervuiler betaalt. Dit wordt oa bevorderd met subsidies, belastingen en heffingen. De werkgelegenheid wordt bevorderd met subsidies. Nu wil het vreemde dat de subsidies duurzame energie veel minder zijn (5,5 miljard €) Maar bovenal: de subsidies voor fossiele energie zijn bijna 4x zo veel als voor duurzaam. En laten we nu als burgers een (groot) deel van de subsidie betalen. Subsidie die wordt gebruikt om de vervuiling door fossiele energie in stand te houden . . . en dat terwijl we hadden besloten dat vervuiler betaalt . . .

          Nu zeg terecht dat bij zelflevering de prijs wel erg aantrekkelijk wordt voor de burger. Maar dat willen we toch? Zowel de burgers als de staat willen meer duurzame energie. Dat krijgen we met zelflevering. En weet je wat nu zo aantrekkelijk is wanneer je èn om het milieu èn om je portemonnee denkt: met het geld dat je overhoud ga je meer duurzame energie produceren! Zo bereik je minstens drie dingen: een schoner milieu, een lagere prijs voor duurzame energie en een saamhorigheid binnen een coöperatie zoals we in decennia niet hebben gehad.

          Zo zie je wat er achter een simpele prijs kan zitten. Natuurlijk is dat afhankelijk van het perspectief en de visie. En niet te vergeten aan welke kant je gaat/wilt staan . . .

          Like

        3. Dick: De Staat roomt bij continutarief grijs Vattenfall per 1 januari 2013 aan EB, BTW en SDE heffing alweer EUR 0,1573/kWh bij een variabele “all-in” (excl. vastrechten) prijs van EUR 0,2289/kWh af. Dat is al bijna 69% (bij mij, iets andere prijs bij GC incl. “korting” is het al 70%). Dat kan niet vaak genoeg worden gezegd, het is al een gigantisch deel van de zogenaamde “stroomprijs”. Die dan ook zo kunstmatig is als de pest…

          Like

        4. Breek me de bek niet over prijzen . . . dat alleen de metafoor van een kropje sla (of bloemkool, of worteltjes of een komkommer en dan heb ik de aardbeien nog overgeslagen) zoveel gesmak kan oproepen. Afijn, morgen maar weer eens naar het ministerie, altijd hoopvol, je weet maar nooit . . . eens zal toch . . .

          Like

        5. Lijkt me eerder weer voor pompoenen, witlof, of schorseneren, beste Dick. Hartige pompoentaart met oude kaas d’r bovenop, en verse gomasio. Mjammie, salderen maar dat overschot aan zonnestroom. Mijn eigen “kropje sla”… 😉

          Had ik je al een zeer vruchtbaar, energiek, gezond en leerzaam jaar toegewenst? Bij dezen, dusssss!

          Like

  6. Beste allemaal ,

    prachtige verhalen die jullie afsteken maar een paar uitermate belangrijke zaken worden toch over het hoofd gezien . De ( daarvoor geschikte ) daken volleggen is leuk maar vormt netto netto slechts de gevreesde druppel . Wat werkelijk nodig is , is de implementatie van grootschalige pv-parken . Echter ; daarvoor krijg je in Nederland voorlopig niet zomaar een vergunning . De lagere overheden zitten elke initiatiefnemer dusdanig dwars dat je je wel tien keer bedenkt voordat je er naar toe stapt . Elke vierkante cm hier is ‘ bestemd ‘. In Groningen zijn vele vierkante kilometers te benutten – fysiek althans – maar probeer maar eens een buitengebiedbestemming te veranderen . Lukt je never niet ; vrijwel alle argumenten die onlogiscg zijn worden door de gemeente gesuid om maar niks te hoeven doen .

    Zaken als recreatie , de beroemde horizonvervuiling , natuur , woongebieden , ect ect , staan elke keer alles in de weg . Praten over windenergie dus windturbines , is praten over jarenlang gesteggel met de ….jawel , gemeente . Hoeveel mooie projecten zijn niet gesneuveld in oneindige procedures , zg verzet van de heldhaftige bevolking die o zo bang is dat het onroerend in waarde daalt of dat er geluidsoverlast komt of nog erger medische afwijkingen . Het afblazen daarom door initiatiefnemers vanwege het ontbrenken van het draagvlak waar bibliotheken over zijn volgeschreven .

    Ambtenaren op elk niveau , de zg bestuurders en dat wat zich politici noemt ,beleidsmakers , kabinetten , en ga zo maar door , hebben inmiddesl er vele vele jaren van discussie opzitten . Jawel : allemaal betaald door de belastingbetaler . Het aantal convenanten wat is gesloten is ontelbaar groter dan het wereldwijde aantal vredesverdragen . Er ligt – uitgeschreven door het huidige kabinet – al weer een nieuwe . Is er werkelijk sprake van een grootschalige vooruitgang sinds tien jaar geleden . Is er daadwerkelijk in Nederland iets van de grond gekomen wat met de betiteling ‘ logisch ‘ mag worden gezien ? Bij het minste of geringste mag elke burger bezwaar maken . Een overdaad aan democratie of een tekort aan redelijkheid ? Wat willen we dan hier in NL ? Zelfs de verwoesting een poosje terug van een kerncentrale in Japan is maar mondjesmaat serieus genomen . Tuurlijk was dat verschrikkelijk maar om nou ’s die atoomellende geheel af te schaffen ? Dat gaat uiteraard te ver . Ik hoor de diverse politici nog krakelen : en nu is het afgelopen ‘groen , groen en nog eens groen .

    Mooie woorden waren dat maar uit de mond van hen die zelf ook geen windparken op loopafstand willen hebben een wassen neus . Is ook duidelijk gebleken . Ondertussen kijk ik met gepaste belangstelling naar een dobberend olieplatvorm vlak aan de rotsachtige kusten van Alaska . Het is slechts de zoveelste keer maar de brandstoftanks van – ook onze autootjes – moeten vol . Ooit ’s bedacht wat een gewoon oorlogstankje er per minuut doorheen gooit ? Kan dat anders ? Kan dat wellicht met zonnepanelen ? Of een windturbine ? Ik denk dat het antwoord net behoeft te worden gegegeven ; Sommige ( en dat zijn er zeer vele ) wereldlijke rijdende en stationaire zaken zullen tot in lengte van dagen voorzien worden van fossiele brandstof : punt !!

    Waar burgers en de overheid op zou behoren te richten , is de volledige omverwerping van de huidige overal woekernende systemathiek inzake plaatsing en anministratieve verwerking van alle vormen van echte duurzame opwekkers . Dat betekent dus ook dat het ideoom van de mestvergisters en biocentrales eens uitermate gedetaillerd onder de loep moet worden genomen . Alleen van zon afgeleide vormen van energieopwekking , is met recht duurzaam te noemen . Pv , wind , waterkracht bv staan buiten kijf .

    Vanzelfsprekend zullen velen dit pleidooi negatief , cynisch en wat al dies zij , vinden . Ik ben echter bevreesd dat ik gelijk heb ,

    met vr gr René Snoei

    Like

  7. Zelflevering door installaties op nederlandse bodem door cooperaties van nederlandse burgers…..is dat niet een grondrecht?

    De nederlandse overheid probeert met man en macht om van de zijde van economische zaken dit fenomeen te blokkeren met misleidende bedoelingen, het gaat er gewoon en ordinair om dat als zelflevering word toegestaan de nederlandse overheid met de vingers naast de gouden eieren grijpt.
    iedere zot in nederland snapt dat dat minder geld in de staatskas oplevert, en we hebben tekorten toch?
    bezuinigen doen we als overheid door de belastingen te verhogen, en het wordt tijd dat de heren roofridders misschien eens van hun plaats worden gestoten door een op te richten “partij voor de Nederlanders”.
    nederland indelen in vakjes van waaruit jej jezelf mag beleveren is ook zo’n kromme constructie waarmee men de boel probeert te frustreren.
    er wordt door iedere nederlander al meebetaald aan de infrastructuur om energie te transporteren, dat is ook niet beperkt tot de nabijheid qua tarief.
    misschien kan men in plaats van kortzichtig naar het verlies op die ene plaat van belastinggeld niet mede inzien dat daardoor voor de burgers er meer lucht ontstaat om andere zaken te realiseren, die dan weer bijv door aankopen van goederen of aflossing op hypotheken wel meer geld opleveren.
    de gehele grap is dat dit u geen cent subsidie kost, behalve de zogenaamde energiebelasting die over groene energie toch al ten onrechte wordt geheven.

    mijn oproep is stop de roofridders en alle nederlandse sufkoppige staatsburgers verenig u

    de overheid hoor te zijn van de burgers , door de burgers en VOOR de burgers

    alleen volgens mij zien zij dit al jaren niet meer zo

    Like

    1. De laatste keer dat ik de grondwet gelezen heb stond daar niks in over een grondrecht op zelflevering door installaties op Nederlandse bodem door coperaties van Nederlandse burgers. Misschien dat je het grondwet artikel kunt vermelden waarin dat tegenwoordig is opgenomen?

      Ik ben zelf niet zo’n voorstander van een partij voor de Nederlanders. Internationale betrekkingen en contacten hebben ons veel goeds gebracht, al was het maar dat bord spagetti, het ‘oer hollandse’ voedsel de aardappel en de ‘oer hollandse’ bloem de tulp…

      De overheid als roofridder afdoen slaat de plank m.i. ook mis, er zijn tal van voorbeelden waar ook boze burgers maar wat blij zijn met de overheid. De grootste misser is denken dat de overheid van, voor en door de burgers is. Dat is een mooie utopie, in werkelijkheid is de overheid een regimespeler pur sang. Logisch: ze maakt de regels, handhaaft ze en vervolgt degene die zich er niet aan houden. Een overheid zit dan ook van nature zelden te wachten op wijziging van regels. Ook als je terugkijkt in de geschiedenis van het koninkrijk is dat nou niet echt een van, voor, door burger verhaal. Het is veeleer een verhaal van keer op keer bevochten recht op toegang tot de macht door groepen burgers, die buitengesloten zijn.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s