De hosting markt is erg vol, met veel bedrijven die vechten om aandacht van potentiele klanten met een dienst die, laten we eerlijk zijn, steeds generieker wordt. Dat betekent dat bedrijven zich steeds vaker bedienen van reclame, marketing, sponsoring en de meest gevaarlijke strategie: vergelijkingssites, waar een slechte dag in uw datacenter uw ranking voor jaren kan verpesten.
Recent ontdekte René Post van The Green Web Foundation een zwakke plek voor hosting bedrijven: het gebrek aan verwijzingen van kwalitatief goede websites. Een hosting bedrijf kan een miljoen klanten hebben, maar als geen van deze klanten u noemt op zijn website, kan u het in het SEO-termen nog steeds verliezen van uw buurman die feestjes organiseert.
In de hosting sector zorgt dit voor een soort van zwart gat rond hosting bedrijven. Probeer bijvoorbeeld eens een Google zoekopdracht uit te voeren naar ‘hosted by One.com’, ‘websites hosted by strato’ of naar ‘www.dreamhost.com’. Drie bedrijven die ieder meer dan een miljoen domeinnamen hosten, maar met nauwelijks aanbevelingen van klanten voor hun hosting services.
Wat opviel was het feit dat de link naar de website van The Green Web Foundation’s op de eerste of tweede pagina met zoekresultaten staat, terwijl The Green Web Foundation toch maar een klein project is met ongeveer 2.000 bezoekers per maand. Er zijn een ontelbaar aantal links vanaf parked sites naar grote hosters, maar aangezien deze sites geen content en geen bezoekers hebben is de waarde van deze backlinks waarschijnlijk beperkt. Relevantie is belangrijk, dat maakt de gratis registratie in het online overzicht met groene webhosts van The Green Web Foundation voor uw van waarde. Een goede reden om uw bedrijf te registreren.
Voor groene hosters is er mogelijk meer goed nieuws in aantocht. Over het algemeen heeft de content van de website van uw klanten weinig relevantie voor uw bedrijf. De inhoud van de website van het Schiedams Energie Collectief heeft bijvoorbeeld weinig van doen met de inhoud van de website van hun hosting bedrijf, bHosted. Dit verandert wanneer het Schiedams Energie Collectief een pagina toevoegt over haar duurzaamheidsbeleid en daarbij aandacht besteed aan het belang van groene hosting. Op dat moment levert een badge met ‘Duurzaam gehoste door’ en een verwijzing naar het onderdeel op de website van het hosting bedrijf over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen beide extra punten op in zoekmachines. In SEO-termen zijn groene hosting, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op deze wijze on-topic backlinks, die de groene inspanningen van beide bedrijven benadrukken – zonder daarvoor te betalen met Adwords, sponsoring of betaalde links.
Voor de Nederlandse groene hosting bedrijven die ik opzocht speelt het zwarte gat probleem mogelijk minder (Greenhost, bHosted, Alternet), omdat ze wel op de eerste pagina verschijnen bij Google. Toch stond ook hier The Green Web Foundation iedere keer op de eerste pagina met zoekresultaten en zijn on-topic backlinks voor hen waardevol in SEO-termen.
Het doel van The Green Web Foundation is om de transitie naar het gebruik van duurzame energie voor het internet te versnellen. Neem contact met ons op als u geïnteresseerd bent in onze ondersteuning om er uit te springen als duurzaam hosting bedrijf.
Dit is een bewerking van een bericht van René Post en eerder gepubliceerd op 2BSustainable.
Geef een reactie