Dat lijkt ook voor Corporate Social Responsibility (CSR) op te gaan. Een onderzoek van de Rotterdam School of Management trekt (kort door de bocht) de volgende conclusies:
- Hoe meer druk bedrijven ervaren van externe belanghebbende om actie te ondernemen op CSR gebied, hoe meer ze het idee hebben dat CSR een impact kan hebben op hun financiële prestaties.
- Als bedrijven het idee hebben dat CSR impact heeft op hun financiële prestaties, ondernemen ze meer acties op het gebied van CSR.
- Als bedrijven actiever zijn in bedrijfsnetwerken /allianties nemen ze meer CSR maatregelen.
- Monitoring en audits van CSR prestaties worden belangrijker naarmate bedrijven meer CSR maatregelen nemen.
Kortom: actie werkt! Dus aan de bak! Via je vakbond, je pensioenfonds, je bank, maar vooral ook door zelf als consument actie te ondernemen en te vragen naar CSR gerelateerde zaken. Waar je dan aan moet denken? Dat is niet zo moeilijk, de top 10 van CSR zaken die spelen volgens hetzelfde rapport:
- Voorkomen van corruptie
- Transparantie over bedrijfsbeleid
- Gezondheid en veiligheid
- Arbeidsrechten
- Klimaatverandering
- Inkomensgelijkheid en eerlijke lonen
- Eerlijke handel en eerlijke inkoop
- Ecologische diversiteit
- Onderwijs
- Armoede
Ontbreekt een onderwerp? Vraag ernaar, komt het vanzelf in beeld. Duurt even, maar zelfs klimaatverandering staat inmiddels in de top 10. Waar te beginnen? Bij de vele bronnen op internet: bv. rapporten van SOMO, Profundo, Amnesty International (landenrapporten met informatie over plaatsen waar je niet actief bent zonder goede uitleg), Goede Waar & Co.. Het onderzoek laat in ieder geval zijn dat het (voormalige?) adagium van de Volkskrant zo gek nog niet was:
Blijf vragen!
Bron: 2007 Report on European CSR Survey, RSM Erasmus Universiteit
Plaats een reactie