Lancering Kijk of het klopt

Een paar maanden geleden schreef ik al dat er een nieuw ‘keurmerk’ voor voedsel aan zat te komen. Inmiddels is gisteren de lancering geweest in Wageningen. Het lancering van het initiatief van Wouter de Heij, Dick Veerman en J.P. van Doorn maakt blijkbaar wat los in voedselland, want zowel de WUR, Unilever als Monsanto waren aanwezig en geven in het filmpje van Stephan Verveen een reactie.

Kijk of het klopt – Reacties op de aankondiging d.d. 26 april 2010 #kloptie from FunnelVision on Vimeo.

Belangrijk punt lijkt het loslaten van de controle over informatie te zijn. Het grote verschil met het Sustainability Consortium, waar Unilever een van de founding partners van is, is namelijk dat iedereen de mogelijkheid krijgt om te reageren op informatie en zelf informatie toe te voegen.

Het doel van Kijk of het klopt is kennis en bewustzijn creëren over voedsel… Het doel van het Sustainability Consortium (waar ik al een paar keer eerder over schreef) is volgens Wal Mart om de informatie van levenscyclus analyses beschikbaar te maken op de wijze waarop de consument dat wil: ‘put the consumer in the driver seat’. Wat dat betreft is Kijk of het klopt enkel de overtreffende trap.

Presentatie kloppende keuken wag 26_april_2008

View more presentations from dickveerman.

Lees vooral ook de reacties op Foodlog zou ik zeggen, zowel op het bericht over de lancering, als de reactie van Annechien ten Have-Mellema.

En degene die dieper in de ontstaansgeschiedenis van Kijk of het klopt willen duiken verwijs ik naar het weblog van Wouter de Heij:

0 gedachten over “Lancering Kijk of het klopt”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s