Gebruik de groep?

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een stukje over intrigerend onderzoekje van Robert Cialdini. In de kern kwam het erop neer dat mensen kuddedieren zijn die consensus zoeken, bij de communicatie zou je daar dus bij moeten aansluiten. In het artikel werd als voorbeeld de welbekende bordjes van hotelkamers gebruikt, waarop gevraagd wordt:

Denk aan het milieu, herbruik uw handdoek.

Deze werden in een deel van de hotelkamers vervangen door andere teksten. Een deel kreeg de tekst:

Veel van onze hotelgasten sparen het milieu door hun handdoeken te herbruiken.

Een ander deel de tekst:

Veel van de hotelgasten in deze kamer herbruiken hun handdoek

Wat bleek? Bij de eerste tekst herbruikt 33% van de gasten zijn handdoek. Bij de laatste tekst 53% van de gasten. Conclusie volgens Cialdini: spreek mensen aan op het lidmaatschap van een groep en geef aan hoe de meeste leden van deze groep zich gedragen, dat beinvloedt het gedrag van andere leden van de groep.

Zou je daarmee ook de huidige golf van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in het bedrijfsleven kunnen verklaren? Zo ja, dan is dit interview met Nico Roozen een mooie opsteker: steeds meer bedrijven willen verantwoorde producten inkopen en steeds meer consumenten willen het kopen. Sterren beginnen hun eigen verantwoorde merken en in Zwitserland is de fair trade banaan markleider. Bij deze winnaars wil uw bedrijf toch ook horen?

Een andere vraag die bij me opkomt is hoe je deze kennis in kan zetten in campagnes voor duurzaam consumeren.

Overigens heb ik zijn theorie nog niet zo goed in de vingers, van de 10 vragen van de test op zijn website heb ik er 2 1/2 goed…

# 0-3 right: I have some real estate that I’d like to sell you…

Influence at Work.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.