Dat is de vraag die Stephen Marcus van de Cleantech Group in een 2-delig blogpost probeert te beantwoorden. In het eerste deel gaat hij in op psychologische barrières voor milieuvriendelijk gedrag, en op manieren waarop cleantech ons kan helpen die barrières te overwinnen. Een interessante vraag als je bedenkt dat 26 tot 36 procent van ons energieverbruik thuis afhangt van de wijze waarop we apparaten gebruiken en niet van de energie-efficiency van het apparaat zelf.
Daarmee sluit Stephan Marcus aan bij de Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini die voor het Amerikaanse Congres heeft verklaard dat het rendement van milieubeleid fors omhoog kan door inzichten uit de psychologie beter toe te passen, zie ook dit eerdere bericht. Ik ben bezig aan het boek Invloed van Cialdini dus ik kom er in 2010 zeker op terug.
In het tweede deel geeft Stephan Marcus voorbeelden van cleantech bedrijven die de tactieken om psychologische barrières te overwinnen toepassen in hun produkten of diensten. Er zitten weinig Nederlandse & Europese voorbeelden tussen, maar ik kan me niet voorstellen dat die er niet zijn. Zo ken ik via Amsterdam 2.0 wel een voorbeeld voor energiebesparing van Creative Labs in Amsterdam.
Bij deze dan ook de vraag aan de lezers van dit bericht: welke Europese / Nederlandse bedrijven hanteren slimme tactieken om milieuvriendelijk (of zo je wilt duurzaam) gedrag te stimuleren?
Plaats een reactie