Low Car Diet

Vanaf woensdag 10 oktober ben ik een van de Strukton-medewerkers die uit solidariteit met directeur Diederik Schonebaum mee doet met de Low Car Diet actie van Urgenda. 10 dagen lang de autosleutel inleveren en op andere wijze richting werk en afspraken komen. Op zich niks nieuws voor mij, aangezien ik ruim 6 jaar lang autoloos door het leven ben gegaan.

Wat opvalt

Het eerste dat me is tegengevallen is de extra reistijd. Met de auto kan in 45 minuten van deur tot deur zijn, met de werktijden in de bouw haal ik dat ook geregeld. Met het openbaar vervoer is de basistijd anderhalf uur. Dat scheelt dus al snel 1,5 uur reistijd per dag. Waarvan met het openbaar vervoer slechts een deel (maximaal 35 minuten per enkele reis) als werktijd te gebruiken is. De overige tijd betreft korte trajecten van maximaal 10 minuten of wachttijd op het station. Want ook dat valt tegen: zowel in Rotterdam als in Utrecht mis ik standaard de aansluiting en is de wachttijd een kwartier.

OV in de buurt

Het gebrekkige openbaar vervoer in de wijk waar ik woon is me ook tegengevallen. Toen we het huis kochten was er nog sprake van een station tussen Schiedam Centrum en Delft Zuid op 10 minuten lopen van ons huis. Dat station is onder Eurlings al gesneuveld.

Momenteel rijdt er in de spits twee keer per uur een bus vanaf onze wijk naar Schiedam Centrum. Dat is weinig, zeker als de bus onaangekondigd niet op komt dagen. Dan is het tamelijk frustrerend om de tijdsaanduiding tot de volgende bus langzaam terug te zien lopen van 12 minuten naar 0, waarna de teller weer bij 30 begint (zonder dat de bus is langs geweest).

Nu fiets ik in ongeveer 20 minuten naar station Schiedam Centrum, dus dat is goed te doen. Het nadeel van fietsen is regen, op vrijdag waren m’n schoenen tot de rand toe gevuld met water. Niet echt prettig als je nog een werkdag te gaan hebt. Vrijdag was er echter geen andere optie, aangezien ik om 7.30u op kantoor in Utrecht moest zijn. De bijbehorende vertrektijd was zo vroeg dat de bus nog niet reed.

Inmiddels is ook duidelijk dat door Stadsregio Rotterdam vanaf 1 januari 2013 nog verder gesneden gaat worden in het ov in Schiedam Spaland. De gemeente heeft hierover al haar beklag gedaan bij de Stadsregio, maar ja ‘de stadsregio beslist’. Ik heb alleen nog nooit een verkiezing meegemaakt voor de stadsregio Rotterdam…

Thuis en in de regio werken

Op maandag en dinsdag heb ik een deels thuisgewerkt en deels op het kantoor van Strukton Worksphere in Capelle. Met de auto ben ik in 20 minuten in Capelle, met het openbaar vervoer doe ik er een dik uur over. Daarvan kan ik ongeveer 30 minuten werken, omdat het een aaneengesloten traject in de metro betreft. Dinsdagmiddag had ik een aantal afspraken in Den Haag, een traject waar de auto niet tegen op kan. Niet in tijd en niet in geld, aangezien parkeren in het centrum van Den Haag geen pretje is. Kortom trein en (ov)-fiets vormde een prima combinatie voor een rondje Den Haag.

Conclusie

Ik zal blij zijn als ik de autosleutel weer terug heb. Zodra station Spaland/Kethel er is lever ik met plezier definitief de sleutel in, maar tot die tijd en met de plannen van de Stadsregio Rotterdam is een auto in onze wijk onontbeerlijk. De hoeveelheid bespaarde CO2 heb ik nog niet doorgerekend, die voeg ik later toe (inclusief de berekening).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s