Vanaf woensdag 10 oktober was ik een van de ongeveer 10 Strukton-medewerkers die uit solidariteit met directeur Diederik Schonebaum mee heeft gedaan met de Low Car Diet actie van Urgenda. 10 dagen lang de autosleutel inleveren en op andere wijze richting werk en afspraken komen. Eerder schreef ik al hoe me dat is bevallen, aanvullend daarop kan ik wel stellen dat een paar dagen Low Car Diet je bewuster maakt van je reiskeuzes. Vandaag de reacties van collega’s en een overzicht van de behaalde reductie in autokilometers en CO2-emissies, gebaseerd op de gegevens van 4 collega’s waarvan ik de gegevens heb ontvangen en mijzelf.
Collega’s
Ik weet dat ongeveer 10 collega’s meegedaan hebben. Daarvan hebben er 4 terugkoppeling gegeven van de resultaten. Ook hebben verschillende mensen een of meerdere dagen op alternatieve wijze gereisd, aangezien het werk het niet toeliet om 10 dagen lang zonder auto te kunnen. Deze mensen zijn niet meegenomen in onderstaand overzicht.
Collega 1
Collega 2
In plaats van 7 keer met de auto van Amersfoort Noord naar Utrecht:
- 7 keer Amersfoort CS – Maarssen CS en vice versa (enkele reis: 28 km)
- 2 keer bus Amersfoort Noord – Amersfoort CS en vice versa (enkele reis 7,5 km)
- 5 keer fiets Amersfoort Noord – Amersfoort CS en vice versa
CO2 reductie: 72 kg of 71% t.o.v. reizen per auto.
Collega 3
- 100 km prive met OV en fiets*
- 600 km zakelijk met alternatief vervoer (voornamelijk carpool)***
In plaats van 700 kilometer auto.
* voor berekening CO2 reductie uitgegaan van 50 km trein en 50 km fiets
** voor berekening CO2 reductie uitgegaan van 75% carpool en 75% trein.
CO2 reductie: 124 kg of 90% t.o.v. reizen per auto. Reactie van collega:
2 dagen was het door combinatie van werk en privé afspraken niet mogelijk om een sluitende agenda te krijgen zonder eigen auto, dus ik heb een beetje vals gespeeld. Maar het belangrijkste is dat de positieve ervaringen gewoon op wekelijkse basis herhaald kunnen worden, en dat ik nu ook (zeker) weet op welke duurzame manier ik niet naar mijn werk wil reizen
Collega 4
- 2 dagen met de trein naar het werk (2*70 km + 2*12 km fietsen)
- Met de fiets een rondje voor wat priveklusjes (65km)
- Met de fiets naar sporten en boodschappen (20 km fietsen)
- Met het openbaar vervoer op vakantie: (2*149 km)
- Tijdens de vakantie: 50 km gecarpoold, 40 km gewandeld
Totalen:
- Trein: 440km
- Fiets: 109 km
- Carpool: 50 km
- Wandelen: 40 km
CO2 reductie: 100 kg of 78% t.o.v. reizen per auto. Reactie van collega:
Ik ben van plan mijn reiskostenvergoeding vanaf 1 november volledig om te zetten naar OV tot ik weer een racefiets heb. Wanneer ik weer een racefiets heb, ga ik vaker naar kantoor fietsen en zet ik mijn vergoeding weer om naar auto, hoewel ik dan voor mezelf een max van 2 dagen per week met de auto naar het werk ga stellen.
Collega 5
- 1 keer carpool Utrecht-Schiedam
- 4,5 keer trein Schiedam – Maarssen v.v.
- 1 keer metro Schiedam-Rotterdam Prins Alexander (plus wandelen naar kantoor Strukton Worksphere)
- 1 keer trein Rotterdam Prins Alexander – Schiedam
- 1 keer trein Schiedam Centrum – Den Haag Centraal v.v. (plus OV-fiets in Den Haag)
- 3 keer fiets Schiedam Noord – Station Schiedam Centrum (en v.v.)
- 3 keer bus Schiedam Noord- Station Schiedam Centrum (en v.v.)
- 1 keer auto Maarssen – Schiedam Noord
- Prive: boodschappen 2 keer met de auto gehaald i.v.m. hoeveelheid
Geef een reactie