In 2013 schreef ik een korte en een lange versie met kanttekeningen bij het onderzoek van CE naar emissies van varend ontgassen door de binnenvaart. Sinds 2013 heb ik een aardige reeks publicaties over het onderwerp op mijn naam staan, deze zijn zowel bij Sargasso als hier te vinden.
Ontgassen is een taai en langjarig dossier, waar voor mij veel meer mensen hun tanden in hebben gezet. Om alle volksvertegenwoordigers die hier aandacht aan hebben besteed eer aan te doen (‘standing on the shoulders of giants’) hieronder een chronologisch overzicht van de vragen die gesteld zijn op lokaal, provinciaal en landelijk niveau, die ik terug heb weten te vinden over dit onderwerp. Als je aanvullingen hebt, laat ze achter in de reacties. Dan voeg ik ze toe.
Naast volksvertegenwoordigers zijn er ook vele andere mensen al jaren druk om een oplossing in dit dossier te vinden, zowel van binnen als van buiten de betrokken branches.
- 2004: Kamervragen door Eddy van Hijum van CDA n.a.v. ontploffing op mts Charlotte
2010
- 25 januari 2010: Schriftelijke vragen van Laurens Ivens van de SP over het ontgassen van schepen aan gemeente Amsterdam
- 16 augustus 2010: Schriftelijke vragen aan het Dagelijks Bestuur inzake luchtkwaliteit vragen door Mark Lensselink VVD Hoek van Holland aan bestuur deelgemeente Hoek van Holland
2011
- 1 november 2011: ‘Stop met illegaal lozen giftige dampen’ vragen door Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam aan bestuur gemeente Rotterdam
- 3 november 2011: Schriftelijke vragen naar aanleiding van het artikel “DCMR: Odfjell lekte regelmatig benzeen” van Richard de Mos, PVV, en beantwoording.
- 4 november 2011: Vragen ontgasproblematiek, vragen door Mark Lensselink, VVD Hoek van Holland, aan bestuur deelgemeente Hoek van Holland
2012
- 26 maart 2012: Verbod op lozen gifdampen stap dichterbij beantwoording vragen Arno Bonte, raadslid GroenLinks Rotterdam, van november 2011
- 1 augustus 2012: Aanvullende vragen ontgasproblematiek door Mark Lensselink, VVD Hoek van Holland, aan bestuur deelgemeente Hoek van Holland
- 26 oktober 2012: Stankoverlast vragen Nigtevecht aan gemeente Stichtse Vecht
- 30 oktober 2012: Motie ontgasproblematiek door Mark Lensselink, VVD Hoek van Holland
2013
- 8 juli 2013 ‘Bouw ontgassingsinstallaties in Rotterdam’ vragen door Arno Bonte, GroenLinks Rotterdam, aan bestuur gemeente Rotterdam met antwoorden.
- 8 juli 2013: Groenlinks wil ontgassingsinstallaties in haven vragen door Ed Gloudi, GroenLinks Schiedam, aan bestuur gemeente Schiedam met antwoorden.
- 8 juli 2013: GroenLinks wil ontgassingsinstallaties in haven vragen door Kees Borsboom, GroenLinks Vlaardingen, aan bestuur gemeente Vlaardingen
- 10 december 2013: Rapport: 10 keer meer giftige gassen dan gedacht vragen door Arno Bonte, GroenLinks Rotterdam, aan bestuur gemeente Rotterdam met antwoorden.
- 12 december 2013: Het ontgassen van binnenvaartschepen Tweede Kamervragen aan Staatssecretaris Mansveld door Henk van Gerven, SP. Beantwoording door Staatssecretaris Mansveld.
- 12 december 2013: Vrijkomende schadelijke stoffen bij het ontgassen van schepen in Rotterdam Tweede Kamervragen aan Staatssecretaris Mansveld door Liesbeth van Tongeren, GroenLinks. Beantwoording door Staatssecretaris Mansveld.
2014
- 28 januari 2014: Schriftelijke Tweede Kamervragen Ontgassen van de binnenvaart door Henk van Gerven, SP en Liesbeth van Tongeren, GroenLinks. Beantwoording door Staatssecretaris Mansveld.
- 11 december 2014: Schriftelijke vragen over Ontgassen binnenvaartschepen december door Ünal Sözen, Groenlinks Gelderland, aan Gedeputeerde Staten Gelderland.
Beantwoording door Gedeputeerde Staten Gelderland.
2015
- 10 juni 2015: Schriftelijk vragen en antwoorden over ontgassen gevaarlijke stoffen door GroenLinks Zeeland aan Gedeputeerde Staten Zeeland.
- 24 november 2015: Schriftelijke vragen over ontgassen door SP Friesland.
Beantwoording door Gedeputeerde Staten Friesland.
2016
- 15 april 2016: Mondelinge vragen door Gerwi Temmink, GroenLinks Zeeland, over berichtgeving Sargasso dat Zeeland ontgasverbod overweegt.
2018
- 23 oktober 2018: Schriftelijke raadsvragen door Dieke van Groningen, VVD Rotterdam, over berichtgeving De Gelderlander en AD over ontgastoerisme in Gelderland.
- 23 oktober 2018: Schriftelijke raadsvragen over Ontgassen van binnenvaartschepen op de Waal door Daan Moerkerk, GroenLinks Nijmegen.
- 23 oktober 2018: Schriftelijke raadsvragen over Lozingen benzeen door schepen op de Waal door Matthias van Hunnik van de SP Nijmegen.
- 24 oktober 2018: Schriftelijke raadsvragen over lozingen benzeen door L. Albers van PvdA Berg en Dal.
- 24 oktober 2018: Schriftelijke vragen over Tankers die elke dag illegaal kankerverwekkend gas lozen door Frank Wassenberg en Christine Teunissen, PvdD, en beantwoording door Minister Van Nieuwenhuizen.
- 24 oktober 2018: Schriftelijke vragen Fractie SP Kankerverwekkende uitstoot van schepen op de Waal en Rijn, gemeente Lingewaard.
- 25 oktober 2018: Schriftelijke vragen Maurits von Martels en Jaco Geurts, Tweede Kamerfractie CDA, over Het lozen van giftige gassen door tankers in Gelderland, en beantwoording door Minister Van Nieuwenhuizen.
- 25 oktober 2018: Schriftelijke vragen over Het bericht ‘Tankers lozen elke dag illegaal kankerverwekkend gas vanaf de Waal’ door Cem Laçin, Tweede Kamerlid SP en antwoorden door Minister Van Nieuwenhuizen.
- 26 oktober 2018: Schriftelijke vragen door Paul Kusters, SP Gelderland, aan Gedeputeerde Staten naar aanleiding van berichtgeving in De Gelderlander en AD over ontgastoerisme in Gelderland en antwoorden.
- 21 november 2018: Schriftelijke vragen J.M.E. de Groot, SP Noord-Holland, aan Gedeputeerde Staten naar aanleiding van berichtgeving dat provinciaal ontgasverbod niet rechtsgeldig is en beantwoording.
- 22 november 2018: Schriftelijke vragen door Gerwi Temmink, GroenLinks Zeeland, aan Gedeputeerde Staten naar aanleiding van berichtgeving dat provinciaal ontgasverbod niet rechtsgeldig is.
2019
- 21 februari 2019: Initiatiefvoorstel Ontgassen goed geregeld van Dieke van Groningen, VVD raadslid Rotterdam.
- 22 februari 2019: Schriftelijke vragen door Remco Dijkstra, VVD fractie Tweede Kamer, aan ministerie van I&W over het bericht ‘VVD wil lozen van giftige resten in de Rotterdamse haven aanpakken’.
- 25 februari 2019: Schriftelijke vragen door Léon Dekkers, D66 Lingewaard, aan het college over gaslozingen in Gelderland.
- 26 februari 2019: Schriftelijke vragen door Rutger Schonis, D66 fractie Tweede Kamer, aan ministerie I&W over bericht ‘Provinciaal ontgasverbod is een wassen neus’. En de beantwoording na uitstel.
- 27 maart 2019: Schriftelijke vragen fractie B06 over luchtkwaliteit 1en beantwoording, gemeente Lingewaard.
- 4 juni 2019: Schriftelijke vragen fractie B06 over ontgassen binnenvaartschepen en beantwoording, gemeente Lingewaard.
- 26 augustus 2019: Schriftelijke vragen: Zeeland gedoogzone varend ontgassen door Gerwi Temmink, GroenLinks Zeeland en beantwoording.
- 26 augustus 2019: Mondelinge (?) vragen Anton Geluk en Rinus van ‘t Westeinde, CDA Zeeland.
LikeLike
[…] Overzicht vragen over ontgassen binnenvaart […]
LikeLike
Ik heb het blog gelezen en wil nog even een paar kanttekeningen bij de aannames die u in uw berekeningen gebruikt heeft.
1 er blijft in een tank van een modern binnenschip slecht 2 dl over na het strippen,dus uw aanname van 5 liter is zwaar overdreven.
2 In de leidingen blijft al helemaal niets meer over bij deze dubbelwandige schepen.
3 Enkelwandige schepen mogen helemaal geen benzine of dergelijke producten laden en hoeven dus niet te ontgassen.
4.. 2 DL per tank van 365000 liter is erg weinig,ter vergelijk, een glas morsing bij 73000 tankbeurten van een middenklasse personenauto.
5.Uiteindelijk ben ik het met u eens dat men die gassen uit het milieu moet houden,maar dan wel eerlijk en alle modaliteiten evenredig en tegelijk zodat er geen concurrentie nadeel ontstaat.
6. Als men dan ook nog eens de tankstations zou uitrusten met luchtafzuiging tijden het tanken zou men de grootste vervuiler ook nog aangepakt hebben,immers komen bij elke tankbeurt de benzine gassen vrij.
LikeLike
Beste Kees,
Ik neem aan dat je opmerkingen verwijzen naar mijn blog op Sargasso?
http://sargasso.nl/emissies-door-ontgassen-binnenvaart-veel-hoger-dan-gedacht/
Antwoord op je vragen:
1) De aanname voor de hoeveelheid ladingrestant in dubbelwandige tankers die ik maak is dezelfde als die de onderzoekers van CE Delft maken. De genoemde hoeveelheden zijn het maximum dat er in een tank mag achterblijven als ladingrestant volgens het ADN / CDNI. Als er in de praktijk minder achterblijft is dat mooi meegenomen. Overigens is de grote bulk geen ladingrestant, maar ladingdamp.
2) Zie 1, in leidingen mag wel degelijk de genoemde hoeveelheid ladingrestant achterblijven. De reders die ik gesproken heb geven ook aan dat dit regelmatig gebeurd. De precieze hoeveelheid hangt voor zover ik begrepen heb af van veel variabelen.
3) Ik beweer ook nergens dat benzine in enkelwandige tankers wordt vervoerd. Ik geef alleen aan dat op basis van openbare gegevens de door de onderzoekers gehanteerde verhouding tussen enkelwandige en dubbelwandige tankers in de vloot wel erg rooskleurig ten faveure van dubbelwandige tankers is.
Verder ben ik benieuwd hoe u uw schip dat benzine vervoert heeft gasvrij aan de terminal krijgt als u niet hoeft te ontgassen of wassen. Of heeft u andere inkoopvoorwaarden van uw verlader en mag u gelost aan de terminal komen?
4) De 2 DL per tank die u noemt gaat enkel over de ladingrestanten, niet over de ladingdampen. Ladingdampen kunnen een veelvoud van de hoeveelheid ladingrestant vormen, afhankelijk van oa vervoerde stof, temperatuur van de vloeistof en atmosferische omstandigheden. Zeker op warme dagen kan de hoeveelheid ladingdamp behoorlijk oplopen.
5) Maatregelen bij andere modaliteiten ben ik ook helemaal niet op tegen. Graag zelfs, wordt de lucht nog wat schoner. Ik ben er alleen niet voor om te wachten met maatregelen bij de binnenvaart tot alle modaliteiten klaar zijn voor maatregelen. Laat verladers en het Havenbedrijf Rotterdam maar eens inhoud gaan geven aan het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen.
6) Ik was in de veronderstelling dat dampretourinstallaties bij benzinepompen al verplicht waren, maar ik kan me daarin vergissen. Ook hier geldt, net als bij 5, dat je niet met maatregelen voor binnenvaarttankers hoeft te wachten tot de rest geregeld is.
LikeLike
[…] samen schriftelijke vervolgvragen gesteld aan Staatssecretaris Mansveld. Een volledig overzicht van vragen over ontgassen vind je […]
LikeLike
[…] Op vrijdag 12 december zat onderstaand persbericht van GroenLinks Gelderland in mijn mailbox en een set schriftelijke vragen over over ontgassen door binnenvaartschepen die zij gesteld hebben aan Gedeputeerde Staten van Gelderland. Ik heb de vragen inmiddels ook toegevoegd aan mijn overzicht met gestelde vragen over ontgassen. […]
LikeLike
[…] Uit de inbox: Persbe… op Overzicht vragen over ontgasse… […]
LikeLike
[…] Kamervragen van de SP en GroenLinks, ook op lokaal en provinciaal niveau zijn de afgelopen jaren geregeld vragen gesteld over varend ontgassen. Uiteindelijk paste het RIVM de emissiecijfers voor varend ontgassen […]
LikeLike
[…] Kamervragen van de SP en GroenLinks, ook op lokaal en provinciaal niveau zijn de afgelopen jaren geregeld vragen gesteld over varend ontgassen. Uiteindelijk paste het RIVM de emissiecijfers voor varend ontgassen […]
LikeLike
[…] gesteld. Lokaal heeft de VVD in Rotterdam vragen gesteld. Deze zijn allemaal opgenomen in mijn overzicht met vragen. Andere vragen heb ik nog gevonden, tips welkom in de […]
LikeLike
[…] Dit bericht is een bewerking van een bericht dat eerder geschreven is voor en gepubliceerd op Sargasso als onderdeel van het dossier Ontgassen. Een volledig overzicht van gestelde vragen over varend ontgassen vind je hier. […]
LikeLike