Overzicht vragen over ontgassen binnenvaart

  • Update 25/4/2016: vragen SP Friesland en GroenLinks Zeeland toegevoegd
  • Update 13/6/2015: vragen GroenLinks Zeeland toegevoegd.
  • Update 28/1/14 21:50u: links naar Kamervragen SP en GroenLinks toegevoegd. Vragen Nigtevecht aan gemeente Stichtse Vecht toegevoegd.
  • Update 16/12/2014: vragen GroenLinks Gelderland toegevoegd.
  • Update 22/7/2014: links naar beantwoording gemeenteraadsvragen GroenLinks Rotterdam toegevoegd.
  • Update 28/3/2014 23:00: links naar beantwoording Kamervragen GroenLinks en SP toegevoegd.
  • Update 28/1/14 21:50u: links naar Kamervragen SP en GroenLinks toegevoegd. Vragen Nigtevecht aan gemeente Stichtse Vecht toegevoegd.
  • Update 15/12/13 20:50u: links naar Kamervragen SP en GroenLinks toegevoegd. Vragen Nigtevecht aan gemeente Stichtse Vecht toegevoegd.

In 2013  schreef ik een korte en een lange versie met kanttekeningen bij het onderzoek van CE naar emissies van varend ontgassen door de binnenvaart. Sinds 2013 heb ik een aardige reeks publicaties over het onderwerp op mijn naam staan, deze zijn zowel bij Sargasso als hier te vinden.

Ontgassen is een taai en langjarig dossier, waar voor mij veel meer mensen hun tanden in hebben gezet. Om al die mensen eer aan te doen (‘standing on the shoulders of giants’) hieronder een chronologisch overzicht van de vragen die gesteld zijn op lokaal, provinciaal en landelijk niveau, die ik terug heb weten te vinden over dit onderwerp.

Als je aanvullingen hebt, laat ze achter in de reacties. Dan voeg ik ze toe.

7 gedachten over “Overzicht vragen over ontgassen binnenvaart”

  1. Ik heb het blog gelezen en wil nog even een paar kanttekeningen bij de aannames die u in uw berekeningen gebruikt heeft.
    1 er blijft in een tank van een modern binnenschip slecht 2 dl over na het strippen,dus uw aanname van 5 liter is zwaar overdreven.
    2 In de leidingen blijft al helemaal niets meer over bij deze dubbelwandige schepen.
    3 Enkelwandige schepen mogen helemaal geen benzine of dergelijke producten laden en hoeven dus niet te ontgassen.
    4.. 2 DL per tank van 365000 liter is erg weinig,ter vergelijk, een glas morsing bij 73000 tankbeurten van een middenklasse personenauto.
    5.Uiteindelijk ben ik het met u eens dat men die gassen uit het milieu moet houden,maar dan wel eerlijk en alle modaliteiten evenredig en tegelijk zodat er geen concurrentie nadeel ontstaat.
    6. Als men dan ook nog eens de tankstations zou uitrusten met luchtafzuiging tijden het tanken zou men de grootste vervuiler ook nog aangepakt hebben,immers komen bij elke tankbeurt de benzine gassen vrij.

    Like

    1. Beste Kees,

      Ik neem aan dat je opmerkingen verwijzen naar mijn blog op Sargasso?
      http://sargasso.nl/emissies-door-ontgassen-binnenvaart-veel-hoger-dan-gedacht/

      Antwoord op je vragen:

      1) De aanname voor de hoeveelheid ladingrestant in dubbelwandige tankers die ik maak is dezelfde als die de onderzoekers van CE Delft maken. De genoemde hoeveelheden zijn het maximum dat er in een tank mag achterblijven als ladingrestant volgens het ADN / CDNI. Als er in de praktijk minder achterblijft is dat mooi meegenomen. Overigens is de grote bulk geen ladingrestant, maar ladingdamp.

      2) Zie 1, in leidingen mag wel degelijk de genoemde hoeveelheid ladingrestant achterblijven. De reders die ik gesproken heb geven ook aan dat dit regelmatig gebeurd. De precieze hoeveelheid hangt voor zover ik begrepen heb af van veel variabelen.

      3) Ik beweer ook nergens dat benzine in enkelwandige tankers wordt vervoerd. Ik geef alleen aan dat op basis van openbare gegevens de door de onderzoekers gehanteerde verhouding tussen enkelwandige en dubbelwandige tankers in de vloot wel erg rooskleurig ten faveure van dubbelwandige tankers is.

      Verder ben ik benieuwd hoe u uw schip dat benzine vervoert heeft gasvrij aan de terminal krijgt als u niet hoeft te ontgassen of wassen. Of heeft u andere inkoopvoorwaarden van uw verlader en mag u gelost aan de terminal komen?

      4) De 2 DL per tank die u noemt gaat enkel over de ladingrestanten, niet over de ladingdampen. Ladingdampen kunnen een veelvoud van de hoeveelheid ladingrestant vormen, afhankelijk van oa vervoerde stof, temperatuur van de vloeistof en atmosferische omstandigheden. Zeker op warme dagen kan de hoeveelheid ladingdamp behoorlijk oplopen.

      5) Maatregelen bij andere modaliteiten ben ik ook helemaal niet op tegen. Graag zelfs, wordt de lucht nog wat schoner. Ik ben er alleen niet voor om te wachten met maatregelen bij de binnenvaart tot alle modaliteiten klaar zijn voor maatregelen. Laat verladers en het Havenbedrijf Rotterdam maar eens inhoud gaan geven aan het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen.

      6) Ik was in de veronderstelling dat dampretourinstallaties bij benzinepompen al verplicht waren, maar ik kan me daarin vergissen. Ook hier geldt, net als bij 5, dat je niet met maatregelen voor binnenvaarttankers hoeft te wachten tot de rest geregeld is.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s